• Úvod
  • Transporter
  • Info a historie

Transporter

Volkswagen Transporter – také známý jako VW Typ 2, Téčko, Kombi, van či bus – je (nejen) užitkový vůz představený v roce 1950. Transporter je "mladším bratrem" Brouka (ze kterého si zároveň vzal mnoho prvků).

transporter uvod 01
První generace (vlevo) a šestá generace ve verzi "Generation SIX" (vpravo)

Jako jeden z prvních automobilů, který nabízel kombinaci převozu nákladu i osob, konkuroval v USA několika modelům – Fordu Econoline, Dodge A100 a Chevroletu Corvair 95 Corvan. V Evropě zase vozům Renault Estafette a Ford Transit.

Stejně jako Beetle dostal Transporter po světě nespočet přezdívek. Jednou z nejznámějších je "hippie van," díky jeho enormní oblibě v šedesátých letech v USA mezi hnutím hippies.

V Brazílii se druhá generace Transporteru vyráběla až do prosince roku 2013, kdy přišly v platnost nové dopravní bezpečnostní předpisy. Tímto definitivně skončila éra výroby Transporteru s motorem vzadu.

Hippie Van
Typická úprava "hippie van," oblíbená v šedesátých letech v USA

Historie

Za konceptem Typu 2 stojí holandský importér Ben Pon, jenž v roce 1946 navštívil Wolfsburg se záměrem domluvit export Brouka do Holandska. Když uviděl výrobní linku, napadlo ho, že by se dala využít i na výrobu nového modelu.

První náčrt dodávky, ve které řidič sedí vpředu nad koly, vytvořil v roce 1947. Produkce však musela počkat kvůli vytíženosti linky výrobou Brouka. Jakmile se produkce trochu zklidnila, začalo se pracovat na prvním prototypu známém jako Typ 29.

Prototype1 Typ29
Jeden z prvních prototypů - Typ 29

Aerodynamika prvních kusů nebyla příliš slavná a tak designéři využili větrný tunel technické univerzity v Braunshweigu aby ji vylepšili. Změny se týkaly například rozdělení čelního skla na dvě části, nebo zaoblení přední části vozu do typického "V tvaru."

Generální ředitel Volkswagenu Heinz Nordhoff schválil výrobu Transporteru v roce 1949. První finální model (Typ 2), vyjel z výrobní linky 12. listopadu 1949. Byly k dispozici dvě varianty – Kombi (s dvěma bočními okny a dvěma řadami sedaček, které se daly snadno odstranit) a Užitková verze. V roce 1950 přibyla varianta Microbus, v roce 1951 pak Deluxe Microbus. V prvním roce produkce vyjelo z výrobní linky celkem 9,541 kusů.

transporter wolfsburg 1950
Výroba prvních Transporterů

V prosinci roku 1951 přibyla speciální varianta pro ambulanci. Ta obsahovala nádrž v přední části vozu, rezervu pod předním sedadlem a upravené zadní dveře. Tyto prvky se staly součástí modelů vyrobených v letech 1955 až 1967. Jen v roce 1951 se vyrobilo 11,805 kusů Typu 2. Následující rok přibyla varianta Doka.

Na rozdíl od ostatních Volkswagenů s motorem vzadu, které se v průběhu let neustále vyvíjely, ale neprezentovaly se jako nové modely, se Transporter měnil ve stylu "generací," které jsou retrospektivně označovány jako T1 až T6 (2015). Pouze první tři generace jsou ale "potomkem Brouka."

transporter uvod 02
První, druhá a třetí generace

Typ 2, spolu s Citroënem H Van, byly první dodávky s ovládáním "naprosto vepředu," kdy řidič seděl nad předními koly vozu. Začalo to jako evropský trend, který se rychle rozšířil do celého světa. V USA se Chevrolet postaral o "kopii" Transporteru v podobě modelů Corvan a Greenbrier. Transporter však zůstal unikátní, co se týče motoru vzadu, který sice znemožňoval opravu motoru pokud byl automobil naložen, ale vedl co se týče trakce a hluku v kabině. Varianty "Panel van" a "Pick-up" měly rezervu pod sedadlem, ostatní verze ji měly přimontovanou v zadní části vozu. Mnoho řidičů si však kvůli zvětšení prostoru umisťovalo rezervu na masku automobilu.

Varianty

Transporter byl ze začátku k dostání jen ve dvou verzích (kombi a užitková), postupem času se varianty bohatě rozrostly. Na většinu z nich můžeme narazit i u nejnovějších generací (v různých zemích se však názvy označení liší).

transporter t1 variants

  • Užitková dodávka (Transporter) – pracovní verze bez bočních oken a zadních sedaček
  • Dvoudveřová dodávka (Transporter) – pracovní verze bez bočních oken a zadních sedaček, s dveřmi na obou stranách
  • Zvýšená dodávka (Transporter) – pracovní verze se zvýšenou střechou
  • Kombi – osobní verze s bočními okny a odstranitelnými zadními sedačkami
  • Bus (Caravelle) – osobní verze s pohodlnějším interiérem a výbavou na styl klasických osobních vozů
  • Samba – nejluxusnější (a nejvzácnější) osobní verze s průhlednou/vysouvací střechou (původně pro účely výletních cest po Alpách)
  • Flatbed pickup (valník) – pracovní verze pouze s kabinou pro řidiče a otevřeným nákladním prostorem
  • Crew cab pickup (valník) – flatbed verze s rozšířenou kabinou a dvěma řadami sedadel (také zvaný Doka)
  • Westfalia (California) – luxusní cestovní/kempovací verze se speciální výsuvnou/zdvihatelnou střechou a bohatou výbavou
  • Adventurewagen – kempovací verze se zvýšenou střechou

První generace (T1, 1950-1667)

transporter t1 01

První generace Transporteru s typicky rozděleným čelním sklem se vyráběla mezi lety 1950 a 1967. V letech 1950 až 1956 se vyráběla ve Wolfsburgu, od roku 1956 v nové továrně v Hannoveru.

Stejně jako Beetle používal Transporter vzduchem chlazený motor vzadu o objemu 1,1 l a výkonu 18 kW. Objem i výkon později stoupaly. Jedna z pozdějších verzí motoru se brzy ukázala jako problémová a byla proto nahrazena starší. Do teď jsou tyto kusy vyrobené v roce 1959 opravdovou raritou, která se více-méně nedá sehnat a když už se zadaří, neseženete náhradní díly.

transporter t1 02

První verze T1 do roku 1955 byly nazývány "Barndoor" (označení T1 se začalo používat retrospektivně až v devadesátých letech). Od roku 1963 se zvětšily zadní dveře. Roku 1964 byla představena varianta s bočními posuvnými dveřmi.

Roku 1962 přišla varianta pro "těžkou práci" – pyšnila se nákladovou kapacitou o objemu 1 000 kg (oproti standardní 750 kg verzi), menšími 14" koly a objemem motoru 1,5 l. Když Brouk dostal 1,5 l motor, zvýšila se kapacita motoru z 38 kW na 40 kW.

Německá produkce skončila roku 1967, ale v Brazílii se Transporter T1 vyráběl až do roku 1975, pričemž během let dostal upravenou přední masku ve stylu T2 (retrospektivně označován jako T1,5), ve které se vyráběl až do roku 1996. Brazilská T1 tak nebyla stejná, jako klasické Téčko.

Mezi americkými fanoušky se různé modely dělily podle počtu oken. Základní Kombi (také zvaný "bus") má 11 oken s děleným čelním sklem. DeLuxe model obsahoval 15 oken (a nebyl dostupný v Evropě), DeLuxe verze se střešním oknem pak měla celkem 23 oken. Od roku 1964 přibyly také 13-ti oknové a 21-oknové varianty. Retrospektivně se verze s 21 a 23 okny označují jako "Samba" nebo "Alpine."

Druhá generace (T2, 1967-1979)

transporter t2 01

Na konci roku 1967 byla představena druhá generace Transporteru, vyráběná v Německu. V Mexiku se vyráběla v letech 1970 až 1994. Brzké modely jsou občas označovány jako T2a a pozdější jako T2b.

Nová generace ztratila rozdělené čelní sklo a byla o něco větší a těžší, než předchůdce. Motor se pyšnil objemem 1,6 l a výkonem 35 kW. T2b přišel s několika menšími změnami - zakulacené nárazníky pro snadnější nástup a výstup (které později zmizely), přední dveře které se otevíraly do úhlu 90°, upravené D-sloupky atd.

V roce 1971 se opět zvýšil výkon motoru o 2 kW (celkem 37 kW). Velká změna přišla s představením předních kotoučových brzd a novými koly. Změnami v roce 1972 byly větší motor (1,7 až 2,0 l), vylepšená koncová světla, upravené sání vzduchu a několik dalších drobností. Časem se také přední blinkry přestěhovaly z oblasti nad nárazníkem do oblasti pod okno.

Převážně v USA se postupem času přešlo na motory užívané v modelu Typ 4 (také známé jako Volkswagen 411 a 412), zatímco evropské modely zůstaly při motorech z Beetlu. Také byla poprvé představena automatická převodovka (pro americký trh).

Roku 1978 se poprvé začaly užívat elektronické součástky firmy Bosh L-Jetronic jako vstřikování benzínu, různé senzory motoru a tlačítka.

Při výrobě motorů pro Transpoter se ani tak nesoustředilo na sílu, jako na točivý moment. Také se dbalo na bezpečnost, která se zvýšila drobnými designovými úpravami. Součástí této aktualizace bylo i zmenšení předního VW znaku.

Pozdější změny byly už jen mechanické. Roku 1974 dosáhla T2 svého finálního vzhledu. Na samém konci produkce druhé generace se pro testovací účely vyrobilo několik prototypů s náhonem na všechna čtyři kola.

transporter t2 02

Od roku 1991 se v Brazílii vyráběla varianta T2c, která měla trošku vyšší střechu a byla určena čistě pro jihoamerický a středoamerický trh (s možností exportu do Velké Británie). T2c disponoval motorem o objemu 1.8 l a výkonem 53 kW. Kolem roku 2004 vyjel z výrobní linky poslední originální Brouk a Transporter T2c tak zůstal jediným vyráběným vozem Volkswagenu se vzduchem-chlazeným motorem vzadu. Roku 2005 se přešlo na vodou chlazený dieslový motor, který byl mnohem ekonomičtější.

Konec vzduchem-chlazeným motorům oslavila edice Special Edition Kombi se stříbrnou barvou a exkluzivními emblémy. Vyrobilo se pouze 200 kusů.

Absolutní konec výroby tohoto modelu v mexické továrné přišel roku 2013 při 600 kusech Last Edition verze. Na jeho památku mexická pobočka Volkswagenu natočila krátké video "Kombi´s last wishes" (poslední přání Kombi).

Třetí generace (T3, 1979-1992)

transporter t3 01

Volkswagen Type 2 T3 také známý jako T25, či Vanagon, byl oficiálně představen roku 1980 a byl jedním z posledních vozů Volkswagenu se vzduchem-chlazeným motorem vzadu. Roku 1982 se přešlo na vodou-chlazené motory. V porovnáním se svým předchůdcem opět nabral na váze i rozměrech. Během let se také přešlo z typicky kulatých světel na hranatá.

Opět bylo k dostání mnoho variant, jako čistě užitkové auto, osobní verze, či Westfalia (s výsuvnou střechou, ledničkou, umyvadlem a vařičem). Novinkou byla varianta Multivan.

Roku 1986 se také objevila první Syncro verze s náhonem na všechna čtyři kola a "terénním výkonem." Syncro je nyní jednou z nejvzácnějších verzí Transporteru. V průběhu let se upravovala ventilace, zvyšoval se výkon motoru, upravila se převodovka, kola, přibyly nové barevné varianty apod.

transporter t3 02

Během osmdesátých let používala americká a německá armáda T3 jako administrativní nebojové vozidlo. Porsche také vytvořil limitovanou edici B32 s motorem o objemu 3,2 l a 170 kW z vozu Porsche Carrera! Tato "turbo varianta" měla sloužit k testování Porscheho aktivit v Algerii. Vyrobilo se jen 10 kusů, z nichž se žádná nedostala k "obyčejným lidem," jen několik kusů Porsche rozprodal svým známým.

V Jižní Africe se T3 vyráběla až do roku 2002, ale pouze pro tamní trh. Africké verze Transporteru měly pětiválcový motor Audi. Vznikla zde řada zábavných reklam s africkým umělcem Davidem Kramerem.

Čtvrtá generace (T4, 1990-2003)

transporter t4 01

transporter t4 02

Té-čtyřka byla prvním Transporterem s vodou-chlazeným motorem umístěným vpředu a náhonem na přední kola. O tomto kroku se uvažovalo už pro třetí generaci, ale nakonec z nápadu sešlo. Přibyla možnost horizontálního otevírání zadních dveří, namísto vertikální. K dispozici byly více-méně stejné varianty, jako u předchozích generací. Vzhledově Transporter opravdu vyspěl – redesignem prošlo téměř vše.

V USA se vůz prodával pod názvem Eurovan. S produkční dobou 14-ti let se T4 stala v roce 2003 druhým nejdéle vyráběným Transporterem (po první generaci).

Pátá generace (T5, 2003-2015)

transporter t5 01

transporter t5 02

V lednu roku 2003 se představila pátá generace. Hlavními trhy pro T5 bylo Německo, Velká Británie, Rusko, Francie a Turecko. Z nevýhodných finančních podmínek se vůz již neprodával v USA.

T5 dostala aerodynamičtější design, sklopilo se čelní sklo a A-sloupky, což zvětšilo přístrojovou desku a zmenšilo rozměry střechy. Roku 2009 prošel vůz Faceliftem, který upravil hlavně masku po vzoru ostatních automobilů Volkswagen.

Šestá generace (T6, 2015-?)

transporter t6 01

transporter t6 02

Šestá generace Transporteru byla poprvé oficiálně představena roku 2015. Oproti předchozí generaci prošel vůz jen drobnými změnami. Poprvé je tak nová generace Téčka vzhledově velice snadno zaměnitelná s tou předchozí.

Při premiéře vozu byla ukázána speciální edice ve stejném červeno-bílém provedení, jako první generace Transporteru. Údajně by mělo být k dostání více dvou-barevných variant. Detailní popis a spoustu fotografií šesté generace naleznete na tomto odkazu.

transporter t6 03
Šestá generace v dvoubarevném provedení "Generation SIX" (2015)

Přezdívky

  • VW Bus / Van
  • Campervan / Camper / Deliveryvan
  • Combi / Kombi
  • Vee-dub / Vdub / dub
  • Bulli
  • Microbus / Mini-bus
  • Pick-up
  • Transporter
  • Hippie van
  • Téčko / Busík / Transpík
  • Ponorka

Přihlášení