K70
Volkswagen K70 je sedan vyráběný mezi roky 1970 až 1974. Jedná se o první Volkswagen s motorem vepředu, náhonem na přední kola a motorem chlazeným vodou.
Hranatý čtyřdveřový sedan K70 se měl představit v Ženevě roku 1969 ještě s logem NSU. Chvíli před autosalonem však Volkswagen automobilku NSU koupil a premiéra se tak odložila na rok 1970.
K70 byl prvním modelem VW s koncepcí "vše vpředu," navíc s vodním chlazením. Motor měl objem netradičních 1605 cm3 při 55 kW, výkonnější dvoukarburátorové provedení dostalo 66 kW.
Během svého krátkého života prošel K70 modernizací. V roce 1972 byly hranaté světlomety nahrazeny čtveřicí kulatých halogenů ve stylu Audi 100, celá přední část se zaoblila a později přibyl i výkonnější motor s výkonem 74 kW.
Ačkoli vůz přišel s mnoha inovativními prvky, jeho "oprátkou" byl začátek výroby první generace Passatu. Oba modely vznikaly společně až do roku 1975, kdy byla produkce K70 zastavena. Celkem vzniklo přes 210 000 kusů.
Zajímavosti
- Prodejní brožury Volkswagenu ze sedmdesátých let způsobovaly lehký zmatek. Na jednu stranu totiž vychvalovaly vozy s motorem vzadu a chlazením vzduchem (Brouk, Type 3 a 4...), na druhou zase model K70, který měl motor vpředu a chlazení vodou.
- V roce 1973 Volkswagen vyráběl 4 modely, které si přímo konkurovaly: VW Type 4 (412), VW K70, VW Passat a Audi 100. Type 4 byl však jediným vozem, který byl "kompletním dílem Volkswagenu" - K70 vytvořila automobilka NSU, Passat byl lehce upravenou verzí Audi 80 a Audi 100 si vypůjčilo design od tehdejších vozů Mercedes-Benz.