karmann - ghia

Karmann-Ghia

Volkswagen Karmann-Ghia (také známý jako Typ 14) byl levným sportovním automobilem na podvozku slavného Brouka. Vyráběl se mezi roky 1955 až 1969 jako dvoudveřové kupé nebo kabriolet a v průběhu let procházel drobnými změnami. Celkem se vyrobilo 445 300 kusů.

1953 Ghia Porsche prototype
Prototyp modelu Karmann-Ghia

Prototyp vozu byl poprvé představen veřejnosti na autosalonu v Paříži v roce 1953, vznikl však úplně mimo Wolfsburg. Výrobu zajišťovala karosárna Karmann podle návrhu designového studia Ghia v čele s Luigi Segrem. Přáním Volkswagenu bylo "vyrobit Brouka, který by měl více sex-appealu."

Novináři i veřejnost byli z nového modelu nadšeni, ale tehdejší šéf VW sdělil, že se mu vůz sice líbí, ale jeho masová výroba by byla příliš drahá. Naštěstí z Osnabrücku přišla dobrá zpráva – tam je místa a pracovní síly pro výrobu dost. VW, Karmann a Ghia tak spustili sériovou výrobu.

Karmann Ghia 1955

Volkswagen Karmann Ghia 1973 32

Karmann-Ghia (Typ 14) částečně vycházel z Chrysleru d´Elegance, který také vytvořila firma Ghia. Automobil měl vzduchem chlazený plochý čtyřválec o objemu 1.2 l a výkonu 22 kW. Kabriolet přišel roku 1957. Především v USA byl tento model velice oblíbený a je také jedním z důvodů, proč v padesátých letech vznikla společnost Volkswagen of America.

Karmann-Ghia se sice tváří jako sportovní vůz, ale jedná se spíše o lidové vozidlo. Občas býval nazýván "nejpomalejším sporťákem na světě," protože původní modely dosahovaly maximální rychlosti 120km/h a na stovku zrychlily za 28 vteřin. Oproti konkurenčním závodním vozům byl Karmann-Ghia ale mnohem levnější a dostupnější pro "obyčejné lidi."

z 4723166506 72d16f3a40 o

z VW Karmann Ghia

Postupem času se výkon motoru zvyšoval (největší čtyřválec 1.6 l nabídl celých 60 koní (44 kW), stejně jako samotný vzhled auta). Úprav se dočkaly blinkry, masivnější nárazníky, zadní světla i samotná maska.

Kromě Typu 14 vznikla později i hranatější varianta – Type 34 (který měl být "nástupcem," ale úspěchu původní verze se nikdy nedočkal) a v Brazílii se později vyráběla odlišná verze s označením TC. Dnes Volkswagen továrnu v Osnabrücku vlastní a rodí se zde modely Golf, či Porsche Boxter a Cayman.

1966 Type 34 Karmann Ghia 0

1966 Type 34 Karmann Ghia
Type 34

Definitivní konec evropské produkce přišel po 19 letech roku 1974. Prototyp modelu Karmann-Ghia se dochoval a dnes je vystaven v továrně v Osnabrücku (vůz je plně provozuschopný a účastní se nejrůznějších přehlídek a akcí).

karmann ghia commercial paint

Přihlášení