Schwimmwagen
Volkswagen Schwimmwagen (také známý jako Type 166, nebo KdF 166) je obojživelné vojenské vozidlo s pohonem 4x4, využívané německými vojsky počas II. Světové války. Stejně jako Kübelwagen vycházelo z Brouka.
Schwimmwagen je pravděpodobně technologicky nejzajímavější Volkswagen vůbec. Vznikl pro potřeby II. Světové války a kromě pohonu 4x4, či dvou uzavíratelných diferenciálů, mohl tento vůz bez zastavení přejet ze silnice rovnou do vody! Na souši dosahoval Schwimmwagen rychlosti až 80 km/h, ve vodě 10 km/h.
První prototypy obojživelných KdF vznikly v roce 1940. Ve výbavě vozidla nechyběly ani pádla, či třímetrová tyč na měření hloubky. V zadní části vozu byl umístěn lodní šroub. První finální kusy putovaly německým SS a Wermachtu.
Do podzimu roku 1944 se vyrobilo celkem 14 276 KdF 166. Po válce již žádné nové kusy nevznikly.
Zajímavosti
- Základ "vanovité" konstrukce byl vyráběn v Berlíně pod záštitou americké společnosti Ambi-Budd Company a exportován do Wolfsburgu pro další úpravy. Ironické je, že firma Ambi-Budd tou dobou pracovala také na některých dílech pro americké Jeepy.
- Schwimmwagen bylo ve vodě možné ovládat jednoduše volantem. Pokud chtěli být vojáci tiší, přišly na řadu pádla (které byly součástí základní výbavy).