brouk

Brouk

Volkswagen Beetle je lidový vůz vyráběný od roku 1938 a zároveň jedno z nejprodávanějších aut historie (spolu s Fordem T, Toyotou Corolla a VW Golfem). Původně se jmenoval Typ 1, název Brouk vznikl jako lidová přezdívka a až později (od roku 1967) se začal používat jako oficiální název modelu. V roce 1998 představil Volkswagen nástupce – New Beetle. Roku 2011 byla představena nová generace, která nese původní označení Beetle (beze slova "new").

beetle zundappVW Type 12 (Zundapp) - první prototyp Brouka

V roce 1931 začali Ferdinand Porsche ve spolupráci s firmou Zündapp vyvíjet "auto pro každého" a bylo poprvé použito slovo Volkswagen (v překladu "lidový vůz"). Porsche preferoval plochý vzduchem chlazený čtyřválcový motor (který nakonec zvítězil), Zündapp byl pro vodou chlazený pětiválec. V roce 1932 byly hotové první tři prototypy. Všechny kusy se však zničily během války.

V roce 1933 Adolf Hitler finálně schválil Porscheho návrh Volks-Wagenu ("lidového vozu"), jednoduchého vozidla, schopného přepravit dva dospělé a tři děti rychlostí 100 km/h. Autorem designu Brouka je Erwin Komenda, Porscheho šéfdesigner. Výroba oficiálně  začala roku 1938, ale kvůli válce byly výrobní linky zabrány pro výrobu vojenských vozidel. Civilní VW tak přišly na řadu až po válce.

ferdinand porsche type 356 vw type 60
Dr. Ferdinand Porsche vedle Porsche Type 356 a VW Type 60 ("před-finální" Brouk)

První prototyp byl označován jako Type 12 (Zundapp). Další série prototypů (Type 32) byla postavena v roce 1933 společností NSU. Roku 1935 byl hotový první Typ 60 ("před-finální" Brouk) a ve stejném roce začalo jeho testování. Do začátku války v roce 1939 se stihlo vyrobit pouze pár kusů.

Během války vznikly modely Kübelwagen a Schwimmwagen, stavěné na podvozku prvních Brouků. Také vznikaly různé "oficírské," terénní a užitkové verze (například varianta pick-up, která však sloužila jen pro poštovní, ambulantní a interní záležitosti v továrně Volkswagen). Díky jednoduchosti návrhu slavily tyto vozidla během války úspěchy. Pro dělníky z továrny VW bylo v roce 1938 založeno město Stadt des KdF-Wagens bei Fallersleben, jež bylo po válce přejmenováno na Wolfsburg.

VW Beetle Pickup 1946
Brouk pick-up, který se nikdy nedostal do sériové výroby

Velká část Brouka byla inspirována pokrokovými vozy Tatra konstruktéra Hanse Ledwinky, hlavně modelem Tatra V570 (1933), či Tatra 97 (1937). Ve knize Car Wars byl Porsche obviněn z plagiátorství od Tatry. Tatra zahájila soudní proces, ale ten byl zastaven, když Německo obsadilo Československo. Tou samou dobou byla nuceně ukončena výroba Tatry T97. Případ se znovu otevřel až po válce v roce 1961 a Volkswagen zaplatil Tatře 3 miliony západoněmeckých marek jako kompenzaci. To pro automobilku znamenalo nedostatek finančních prostředků k produkci nových modelů, což výrazně prodloužilo dobu výroby Brouka.

beetle tatra
Inspirace pro Brouka - Tatra V570 (1933) a Tatra 97 (1937)

Po skončení II. Světové války byla výroba obnovena (už pod označením Typ 1). Nový šéf, Ivan Hirst, přemluvil britskou armádu k objednávce 20 000 aut a k roku 1946 továrna vyráběla 1 000 kusů Brouka měsíčně. Po tomto "oživení" se ředitelem továrny stal Heinz Nordhoff, pod jehož vedením nastal prudký nárůst výroby. V roce 1958 byl vyroben již pětimiliontý Brouk.

VW Beetle 1300

Beetle 1938 interier
Interiér Brouka (ve VW někdy umisťovali emblém Wolfsburgu, místo loga automobilky)

V průběhu let procházel Brouk drobnými kosmetickými i technickými úpravami, ale nikdy nedostal tzv. facelift. V roce 1967 byly mimo jiné provedeny technické změny, jako navýšení výkonu motoru a přechod z motorů 6V na 12V. Dále byla vylepšena spojka, posílen brzdový systém, zlepšena standartní výbava (první kusy nedisponovaly ukazatelem benzínu, novější verze již ano) a proběhla úprava interiéru.

Beetle evoluce
Designové úpravy v průběhu let

Během šedesátých a sedmdesátých let stoupla díky inovativní reklamě a dobré pověsti Brouka jeho popularita a překonal do té doby nejúspěšnější konkurenční model Ford T. Beetle tou dobou prodával 300 tisíc exemplářů ročně, motorizoval USA, Latinskou Ameriku (především Brazílii a Mexiko), montoval se v Jižní Africe, Austrálii i na Novém Zélandu, na Filipínách a v řadě dalších zemí.

V Československu jsme si na oficiální premiéru museli počkat až do září roku 1968, kdy byl po boku svých větších sourozenců (modelů Transporter) představen na strojírenském veletrhu v Brně. Důvodem zdržení byla filosofie tehdejšího prezidenta a šéfa komunistické strany Antonína Novotného. Ten prohlásil: "Dvě věci mi, soudruzi, do republiky nesmějí: Coca-Cola a Volkswagen."

vw bug ad
Dobová inovativní reklama, která se nebála dělat si srandu sama ze sebe

Po velice úspěšných šedesátých letech musel Brouk soupeřit s mnoha dalšími vozy, ať už německými, japonskými, či modely z vlastní stáje. V roce 1974 byl představen první VW Golf, kterému mohl Brouk se svojí zastaralou konstrukcí jen těžko konkurovat. Výroba Brouka značně oslabila, do poloviny osmdesátých let se pak do Evropy dovážely automobily Brouk z mexické produkce. V Latinské Americe, Africe a dalších koutech světa, se však automobilu stále dařilo.

V roce 1992 oznámil Volkswagen 21 milionů vyrobených kusů. Definitivní konec výroby nastal roku 2003 v závodě Puebla v Mexiku. Posledních 2 300 kusů neslo označení Última Edición.

Beetle 1980

Beetle 1980 2Volkswagen Beetle - Última Edición (2003)

Zajímavosti

  • Brouk je oblíbeným autem filmařů a dodnes se objevuje v mnoha snímcích. Hlavní roli pod přezdívkou "Herbie" ztvárnil například v Můj miláček Brouk (Love Bug, 1968), nebo Můj auťák Brouk (Herbie: Fully Loaded, 2005).
  • Původní model Beetle je nejdéle vyráběný vůz Volkswagenu a drží světový rekord v počtu vyrobených kusů bez faceliftu.
  • V různých zemích nesl Brouk různá jména, většinou šlo o překlad slova "brouk." Ukázky: Volkswagen Sedan, Pichirilo (Ekvádor), Coccinelle ("beruška" v Belgii), Peta ("želva“ v Bolívii) Folcika (Bosna a Hercegovina), Fusca (Brazílie), Weevil (Kanada), Escarabat (Katalánsko), Moncho nebo Escarabajo (Chile), Bhyagute Car ("Žabí auto" v Nepálu), Cepillo ("kartáč" v Dominikánské republice), Coccinelle ("beruška" ve Francii), Garbus ("hrbáč" v Polsku). Rozšířený seznam naleznete níže.
  • Reklamní kampaně pro Brouka byly v mnoha směrech revoluční a změnily celkový pohled na inzerci velkých firem. Jako první svého druhu si dělaly srandu samy ze sebe - z velikosti Brouka, z neměnného designu, z nízkých prodejů v prvních letech apod. Tento všeobecný nadhled je jeden z důvodů, proč se stal Brouk tak úšpěšným a mnoho dalších firem šlo později ve stopách Volkswagenu.
  • Beetle se stal s více než 21 miliony prodaných kusů jedním z nejúspěšnějších automobilů v historii. Konkurovat mu může snad jen Ford T a Toyota Corolla.
  • Jedním z typických prvků automobilu je pouze 1 budík na palubní desce (coby snaha ušetřit na zbytečnostech a poskynout zákazníkům co nejlevnější vozidlo). První modely dokonce nedisponovaly ani ukazatelem benzínu, novější již ano.
  • Československá premiéra se odehrála až roku 1968 v Brně. Důvodem zdržení byla filosofie tehdejšího prezidenta a šéfa komunistické strany Antonína Novotného, který prohlásil: "Dvě věci mi, soudruzi, do republiky nesmějí: Coca-Cola a Volkswagen."
  • Od šedesátých let 20. století existuje automobilová hra Punch Bug (udeř Brouka), kterou hrají především děti na cestách. Pravidla jsou jednoduchá - pokud při jízdě autem zahlédnete Brouka, praštíte svého spolucestujícího (standardně do ramene).
  • Brouka mělo jako svůj (první) osobní automobil několik celebrit. Za zmínku stojí například spisovatel Charles Bukowski, nebo herec Jack Nicholson.

charles bukowski jack nicholson vw beetle bug
Charles Bukowski (vlevo) a Jack Nicholson (vpravo) s jejich Brouky

Přezdívky Brouka ve světě

  • Käfer
  • Beetle
  • Bug
  • Pichirilo
  • Pulga
  • Escarabajo
  • Escarabat
  • Frog
  • Kodok
  • Kever
  • Vocho
  • Volcho
  • Volchito
  • Fuscha, Fusca
  • Fusquinha
  • Fusquito
  • Peta
  • Focika
  • Buba
  • Brouk
  • Sedan
  • Jia Ké Chóng
  • Choupette
  • Kostenurka
  • Brambar
  • Boblen
  • Bobbelfolkevogn
  • Gravid rullestøjte (pregnant rollerskate)
  • Hitlerslæden
  • Cepillo
  • Fakrouna
  • Põrnikas
  • Kupla
  • Aaton Kosto
  • Coccinelle
  • Jin-guei Che
  • Scathari
  • Scaraveos
  • Chelona
  • Bogár
  • Bjalla
  • Ghoorbaghei
  • Agroga
  • Rag-gah
  • Hipushit
  • Maggiolino
  • Kabuto-mushi
  • Kifuu
  • Vabole
  • Vabalas
  • Kura
  • Kashima
  • Bhyagute
  • Foxi
  • Pendong
  • Kotseng Kuba
  • Pagong
  • Ba-o
  • Boks
  • Garbus
  • Carocha
  • Volky
  • Broasca
  • Buburuza
  • Zhuk
  • Volla
  • Kewer
  • Chróbak
  • Hrosc
  • Ibba
  • Mgonga wa Chura
  • Kobe
  • Folka
  • Bagge
  • Bubbla
  • Kaplambaga
  • Tosbaga
  • Con Bo
  • Bhamba datya in Shona
  • Tortuga
  • Bocho o Rana
  • Kuba

Přihlášení