Výročí ukončení výroby Brouka v Evropě
Dnes 19. ledna je tomu přesně 40 let, kdy byla ukončena výroba modelu Brouk v Německu. Ta byla přesunuta do Brazílie a Mexika. Pojďme si tento model připomenout.
Dříve se označoval jako Volkswagen Typ 1 a až později v Americe, v srpnu 1967, se Brouk začal používat jako oficiální název modelu. Nebyl to tedy Brouk odjakživa. Například ve Velké Británii se označení Brouk nikdy nepoužívalo. Teprve v roce 1998 se začal vyrábět New Beetle, který je postavený na podvozku z Golfa IV. Pro svoji dlouhověkost je Brouk raritou Volkswagenu. Vyráběl se totiž od roku 1938 až do roku 2003.
Brouk je jeden z nejdéle vyráběných vozů s největším počtem vyrobených kusů beze změny designu. Jak jistě víte, jeho design se opravdu nikdy moc neměnil. Protože zkrátka nebylo třeba. Jediný vůz, který jej připravil o prvenství, je jeho sourozenec, Volkswagen Typ 2 – ten známe pod označením Transporter.
Jak to vše začalo? V roce 1931 začali Ferdinand Porsche a Zundapp vyvíjet auto pro každého a bylo poprvé použito označení Volkswagen (z německého Volks – lidé a Wagen - vůz). V roce 1933 Hitler schválil nákresy Porscheho návrhu Volks-Wagen (lidový vůz) Občanům Třetí říše měl být model dostupný za 990 říšských marek, což byla tehdy cena malého motocyklu. Autorem designu Brouka byl Erwin Komenda. Výroba začala již v roce 1938, ovšem s přestávkou, kdy vypukla válka a továrny byly použity na výrobu vojenských vozidel. Výrobní linka Brouků se tedy znovu rozběhla až po válce.
Když se bavíme o vojenských vozidlech, která měla před Broukem přednost, tak tu máme Typ 82 Kubelwagen, kterých bylo vyrobeno asi 52 000 kusů a Typ 166 Schwimmwagen. Těch bylo vyrobeno 14 000 kusů. Ty už se dnes opravdu vidí málo.
Pro dělníky z továrny bylo v roce 1938 založeno v Dolním Sasku město Stadt des KdF – Wagens bei Fallersleben, po válce bylo ovšem přejmenováno na dnes již Volkswagenem spojené město Wolfsburg.
Po skončení války byla výroba rozjeta naplno a Typ 1 se začal vyrábět ve velkém. Továrna dokázala za jeden měsíc vyrobit 1000 Brouků. A to v roce 1946. Během tohoto období se auta zbavila jmen z doby nacismu a přejmenovala se definitivně na Volkswagen. Díky bohu za to. Prvních 1785 Brouků se vyrobilo v továrně v roce 1945. A v roce 1955 sjel z výrobní linky miliontý Brouk. A o tři roky později byl vyroben pětimiliontý brouk. Což je obrovský nárůst.
Během 60. a 70. let díky inovaci a reklamě a hlavně pověsti o spolehlivosti aut výroba dosáhla takové úrovně, že 17. února 1972 sesadil Brouk s počtem vyrobených kusů (15 007 034) z trůnu dosavadního držitele rekordu nejvyráběnějšího vozu, kterým byl Ford model T. Pak už to šlo rychle. V roce 1973 překonal počet vyrobených kusů 16 milionů a v roce 1992 to bylo již 21 milionů kusů. To je něco, jako mít doma dva Brouky a od třetího náhradní díly.
Po nástupu Golfa však počty prodaných kusů padaly dolů a automobilka se tedy rozhodla 19. ledna 1978 přesunout výrobu do Brazílie a Mexika. Brouk na našem trhu nedokázal už soupeřit s auty z Japonska. V Americe se Brouk prodával do roku 1977 a model kabriolet do roku 1980. V Evropě pak do roku 1985. V Brazílii to bylo trochu složitější. Výroba zde skončila v roce 1986 a v roce 1993 byla zase obnovena. Ovšem jen do roku 1996 kdy výroba v Brazílii skončila definitivně. Poslední Brouk tedy vyjel z linky v Mexiku z fabriky Puebla a to v roce 2003. Kdy poslední Brouk měl své číslo 21 529 464.
Dnes známe Volkswagen New Beetle, který je spíše takovou designovkou. V České republice máme zhruba okolo 3 tisíc Brouků a New Beetlů, které potkáme na silnicích. A i když vidíme na silnicích New Beetle, stejně si řekneme jasně, to je přece Brouk…
Všechno nejlepší k narozeninám Brouku :-*