Představujeme Driver Alert: systém pro kontrolu bdělosti řidiče

Snížit počet nehod a docílit bezpečnějšího cestování - to jsou hlavní priority, se kterými byl systém Driver Alert vyvinut. Samozřejmě že zůstává na řidiči, kdy si dopřeje přestávku a kdy bude pokračovat v jízdě, ovšem objektivní kontrola bdělosti a únavy může být užitečnou pomůckou, jak nehodám předejít.

V minulém díle tohoto seriálu, který se zaměřuje na asistenční systémy Volkswagenu, jsme popisovali Trailer Assist, neboli systém pro bezpečné couvání s přívěsy a karavanyNyní se zaměříme na další ze systémů: Driver Alert System.

Smyslem systému je sledovat bdělost řidiče a v případě, že jsou prokázány známky únavy, řidiče upozornit jak vizuálním, tak zvukovým signálem. Driver Alert tak slouží jako "spolujezdec," který řidiči připomíná, kdy je ta správná doba na přestávku. Fungování systému je založeno na algoritmu, který od začátku jízdy zaznamenává a analyzuje celou řadu faktorů: pohyby volantu, používání pedálů, podélné zrychlení, denní dobu, trvání jízdy ...

Co se týče práce s volantem, tady systém využívá analýzy tzv. mrtvé zóny. Během klasické jízdy řidič nepatrně pohybuje volantem, ovšem pokud je unavený, k těmto nevědomým pohybům už nedochází (mrtvá zóna) a řidič drží volant pevněji. Následně bylo prokázáno, že po uvědomění si situace začne řidič všechno přehánět zvýšenou rychlostí.

 

Pokud tedy systém vyhodnotí, že je řidič unavený, na palubní desce se za doprovodu zvukového upozornění objeví nápis: "Zjištěna únava. Přestávku prosím." K vývoji tohoto systému vedlo Volkswagen několik skutečností.

Z průzkumu bylo zjištěno, že únava hraje roli u cca 15% nehod a navíc při takto způsobených nehodách dochází k závažnějším zraněním, protože ospalý řidič nemůže správně reagovat. Smyslem systému je, aby řidič objektivně posoudil v jakém je stavu a mohl tak předejít případné nehodě nebo jiným problémům na cestách.

Tento pokrokový asistenční systém si můžete pořídit na přání, a to například do čtvrté generace modelové řady Caddy, která byla na český trh uvedena v září roku 2015. Cílem je tedy vylepšit statistiky nehodovosti, jako se povedlo například po zavedení ABS a ESP. Pokud by vám systém přece jenom nevyhovoval, je možné jej vypnout prostřednictvím nabídky rádia, navigace nebo na multifunkčním displeji (skrze tlačítko Plus).

Zdroj: Volkswagen

Přihlášení