Historické okénko - rok 1998
Historické okénko: Volkswagen v roce 1998
Na konci 90. let dokončil Volkswagen velký obchod. Koncern se totiž rozrostl o prestižní značky Rolls-Royce a Bentley. Co se zprvu zdálo jako pohádka, ale neskončilo oním pověstným „a žili spolu šťastně až do smrti“. Právní spory s konkurencí a na první pohled nenápadná klauzule ve smlouvě stály za tím, že ve stáji německého koncernu dnes zůstala už jen jedna z těchto prémiových značek.
Dnes víme, že Bentley Motors vlastní Volkswagen a Rolls-Royce se hlásí k Německému BMW. Ale jak se to vlastně stalo? V roce 1998 Bentley a Rolls-Royce patřili firmě Vickers PLC, která měla svoji továrnu v anglickém Crewe, městem mezi Liverpoolem a Birminghamem. Pozornému fandovi jistě neunikne, že obě automobilky vyráběly v podstatě stejná auta. Nejlepším příkladem za všechny je RR Silver Spirit lehce zaměnitelný s Bentley Mulsanne z let 1980 až 1992.
Firma Vickers PLC nebyla možná i díky tomuto obchodnímu modelu tak úplně úspěšná jak by si asi představovala a tak v roce 1998 přišla s tím, že se hledá nový majitel těchto dvou značek. Z dnešní doby už víme, které dvě automobilky se přihlásily: ano, byly to BMW a Volkswagen. Při tomto obchodu hrály nejdůležitější roli peníze. Ačkoliv BMW bylo ochotno nabídnout neskromných 340 miliónů liber, VW přišel s nabídkou, která se prostě nedala odmítnout. 430 miliónů liber byl pro krachující Vickers darem z nebes. Volskwagen už tehdy pod vedením Ferdinanda Piëcha chtěl být světovou jedničkou a největším výrobcem automobilů. A Piëch si tímto obchodem navíc splnil svůj sen...
Co čert nechtěl, nikdo tehdy nevěděl, že Vickers původně chtěl Rolls-Royce prodat BMW, protože spolupracovali dlouhodobě na jiných projektech a toto řešení by bylo nejlogičtější. Sílu logiky ale převážila síla peněz a Volkswagen se stal tak trochu obětí vlastního ega. Nad Bentley získal naprostou kontrolu, ale ačkoliv získal koupí značky Rolls-Royce veškeré její patenty, designy, jména modelů a i továrnu v Crewe s veškerým vybavením i zaměstnanci, známou sošku Rolls-Royce a i tvář přední masky, nebylo do smlouvy zakomponováno právo na použítí názvu Rolls-Royce a nemohl na auto ani umístit dvojité R. Tyto dva klíčové elementy vlastnila firma Rolls-Royce Motors (primárně zaměřená na letecký průmysl) od roku 1971 a své automobilové divizi je pouze pronajímala. V pronájem věřil i Volkswagen. Smlouvou si tuto klauzuli ale neošetřil, což se mu mělo za nedlouho nehezky vymstít. Bylo to asi takové, jako byste koupili prestižní továrnu na výrobu dopisního papíru, ale ten papír nemohl být bílý a nemohlo by se na něj psát.
Piëch trochu riskantně předpokládal, že bude mít tyto dvě věci i nadále propůjčené, ale nakonec se tak nestalo. Bernd Pischetsrieder, tehdejší ředitel BMW, za zády Volkswagenu odkoupil od Britů práva na jméno i na logo Rolls-Royce za necelou desetinu toho, kolik Volkswagen vyplatil firmmě Vickers PLC na počátku této tahanice. To dostalo Volkswagen do šachu. K Bentley měl vše potřebné ale bez těchto dvou atributů nemělo cenu vyrábět RR. Musel by začít se vším od nuly, a to by bylo nákladné a samotná výroba by se významně protáhla.
Začalo se hledat tedy řešení a rozběhla se jednání o tom, jak postupovat dál. Každý měl něco ale ve finále nikdo nic. Nakonec k dohodě došlo a Volkswagen tentokrát tahal za ten kratší konec: BMW propůjčilo Volkswagenu jméno a logo RR do roku 2003 a zavázalo se, že do té doby bude do továrny dodávat i motory (ty dodávalo BMW už předtím, ale po odkoupení značky Volkswagenem samozřejmě přestalo). Od roku 2003 převzalo BMW značku Rolls-Royce už se vším všudy. S tím, že továrna v Crewe zůstane VW a bude se zde i nadále vyrábět Bentley a BMW si pro svůj RR postaví svoji novou továrnu (ta následně vznikla v Goodwoodu).
V reakci na tuto dohodu akcie Volkswagenu klesly, zatímco BMW svou pozici posilovalo. Ale Volkswagen následně ukázal, že je velký hráč a nějaké to přešlápnutí může udělat každý. V dnešních dnech je to s Toyotou nadmíru vyrovnaný boj o post světové jedničky v produkci automobilů, což byl Piëchův sen a o tom si BMW nemůže nechat ani zdát. Svůj kalich hořkosti si ovšem Piëch tak trochu vypil až do dna. Nakonec totiž vítěze v „bitvě o Rolls-Royce“, šikovného manažera BMW Pischetsriedera, sám přetáhl právě do vedení Volkswagenu...
Bentley Mulsanne
Rolls-Royce Silver Spirit
Rolls-Royce Silver Seraph
Bentley Arnage