Volkswagen budoucnosti z roku 1981

Projekt německého ministerstva pro výzkum a technologie, spuštěný na konci 70. let, měl za úkol ukázat, jak by mohli lidé cestovat v budoucnosti. O realizaci nápadů se měly starat německé automobilky, přičemž hlavním cílem projektu bylo dosažení nízké spotřeby. Mezi prezentovanými výtvory na autosalonu ve Frankfurtu v roce 1981 se objevil i model Volkswagen Auto 2000.

Směrnice projektu zněly následovně: Vozy s hmotností do 2 150 kg musí dosáhnout spotřeby 11 litrů / 100 kilomerů a stroje v kategorii 1 250 až 1 700 kilogramů 9,5 litrů / 100 kilometrů. Automobil musel také pohodlně uvést čtyři dospělé osoby i se zavazadly. Výkonem, velikostí a spolehlivostí musely být alespoň na úrovni soudobých vozů.

Model s označením "Auto 2000" od Volkswagenu dostal aerodynamický design do té doby relativně nevídaný. Vše bylo podřízeno co nejnižšímu odporu vzduchu – například pouze jedno zrcátko, které bylo umístěno na straně řidiče, nebo zakulacené hrany, které tou dobou neměly u designu VW obdoby. Odpor vzduchu se u tohoto prototypu podařilo natolik snížit, že by mu i dnešní modely mohly závidět.

Inspirace byla brána z třetí generace Passatu. Tlustý C-sloupek zase připomínal Golf, na jehož upravené platformě auto vzniklo. Délka vozu byla 401 cm, čířka 167 cm a výška 135 cm. Hmotnost činila krásných 780 kg a to především díky použití laminátu a podobných materiálů.

Palubní deska byla příkladem praktičnosti – forma u ní následuje funkci. Budíky nebyly analogové, ale digitální. K mání byly tři motory – základem měl být 1,2 litrový tříválcový turbodiesel o 53 koních. Silnější varianta poskytovala 60 koní a třetí variantou byl benzinový motor, rovněž kompresovaný, s objemem 1 litru a čtyř válců o 60 koních.

Hlavní cíl – nizkou spotřebu - se podařilo splnit na jedničku. Slabší diesel jezdil za 4,2 litru na 100 kilometrů, silnější za 4,6 litru a benziňák za 7,9 litru. V roce 2000 existovaly automobily schopné jezdit s podobnými hodnotami spotřeby, jen měly dvojnásobný objem a výkon a ne vždy k tomu potřebovaly turbodmychadla.

Podobně jako spousta dalších prototypů se Auto 2000 nikdy nedostalo do výroby. S motorizacemi se Wolfsburg ale trefil do černého, ačkoliv ne v roce 2000, ale spíš tak o 15 let později. Dnes existují motory o malých objemech s přeplňováním, které jezdí za podobně nízké spotřeby, ovšem jsou na tom výkonově lépe.

Volkswagen Auto 2000 prototyp 2

Volkswagen Auto 2000 prototyp 3

Volkswagen Auto 2000 prototyp 4

Volkswagen Auto 2000 prototyp 5

Volkswagen Auto 2000 prototyp 6

Volkswagen Auto 2000 prototyp 7

Volkswagen Auto 2000 prototyp 8

Přihlášení