Parkování budoucnosti je za dveřmi
Autonomní parkování pro sériovou výrobu není už tak daleká budoucnost. Volkswagen se spojil s Audi a Porsche a pracují na automatickém parkování a mnoho dalších věcech. Nahlédněme spolu do budoucnosti...
Koncern Volkswagen testuje v současnosti autonomní parkování na letišti v Hamburku. Do dnešních dní s jedinečnou technikou. Na základě parkovací karty si vozidlo po příjezdu na parkoviště samo vyhledá přidělené parkovací místo. Auta se orientují podle obrazových značek v budově. V sériové výrobě by se technologie mohla objevit začátkem příštího desetiletí.
Johann Jungwirth, vedoucí digitalizace koncernu Volkswagen, prohlásil: „Autonomní parkování může významně zvýšit komfort mobility našich zákazníků a snížit jejich zatížení stresem. Proto chceme tuto techniku zpřístupnit co největšímu počtu lidí.“ Jde hlavně o úsporu času pro lidi. Výzkumy ukazují, že lidé v Německu stráví 41 hodin ročně hledáním parkovacího místa. Angličané 44 hodin a v New Yorku dokonce 107. Může se to zdát málo, ale je potřeba si uvědomit, že jde o průměr na každého řidiče. U nás člověk denně hledá parkovací místo v Praze 12 minut. To také není úplně zanedbatelný časový údaj.
Než se však takový systém dostane do běžného provozu, musí projít spoustou testů, jelikož bezpečnost má nejvyšší prioritu. Na celém světě proto budou realizovány a analyzovány tisíce parkovacích jízd na různých místech. Zároveň bude probíhat zabezpečení na základě počítačových simulací. To je první krok k tomu, aby se systém dostal do běžného provozu.
Dalším krokem je smíšený provoz, v němž se budou autonomní vozidla pohybovat ve stejných zónách parkovací budovy jako vozidla, kde za volantem sedí řidič. V poslední fázi dojde k autonomnímu parkování na veřejných parkovištích, například před oblíbeným Kauflandem.
Všechna vozidla, která budou umět automaticky zaparkovat, budou pekelně vybavena. Bude tu aktivní systém rozpoznání okolí, který dokáže rozpoznávat objekty a příslušně na ně reagovat například uhýbacím manévrem, zpomalením nebo kompletním zastavením. Vozidla jsou za tím účelem vybavena soustavou senzorů, například ultrazvukových, radarových a kamerových. Zpracování pak probíhá v řídící jednotce vozu.
Jeden z testů právě teď probíhá v Hamburku. V rámci partnerství mezi městem a koncernem Volkswagen, testují VW, Audi a Porsche autonomní parkování na letišti v Hamburku. Spolupráce probíhá tak, že si automobilky vzájemně předávají své know-how, aby se nová funkce dostala do sériové výroby co nejdřív. A jak to probíhá?
Účastníci testu si pomocí aplikace mohou pohodlně z domova rezervovat parkovací místo na Letišti Hamburk. U vjezdu do parkovací budovy své vozidlo jednoduše odevzdají a vše ostatní proběhne automaticky. Vozidlo si vyhledá volné parkovací místo, podle potřeby dokonce u nabíjecího stojanu. Po návratu z cesty zašle řidič krátkou zprávu prostřednictvím aplikace a vozidlo se během krátké doby přemístí k výjezdu z parkovací budovy, připravené k jízdě domů. Rychlé je i vyúčtování a následná úhrada parkovacích poplatků prostřednictvím aplikace.
To však není všechno. Koncern Volkswagen, jako poskytovatel mobility budoucnosti, ukazuje na Letišti Hamburk integrovaný koncept, který se důsledně zaměřuje na zákazníky a jejich potřeby. Výše uvedené značky tak doplňují autonomní parkování o různé služby s cílem poskytovat komplexní nabídku služeb pro budoucí komfortní parkování bez stresu. Zatímco je majitel vozidla na cestách, mohou mu být do zavazadlového prostoru doručeny objednané zásilky nebo čerstvě vyprané oděvy. Ale o tom zase příště. ;-)
V budoucnosti nás čeká opravdu spousta novinek ze světa Volkswagen. Jen abychom si dokázali na všechny zvyknout.