Volkswagen Up a E-Up srovnání
Jelikož se naše kancelář nachází ve velkoměstě, tedy v Brně, bylo otázkou času, kdy se i my podíváme na zoubek oblíbeného automobilu určeného primárně do městského provozu. Nejedná se o jiný model než o Volkswagen UP.
Na první pohled to prostě není závoďák, se kterým byste každou sobotu vyrazili na sprinty a všichni by byli alergičtí na vaše brzdová světla. Ne, tohle auto bylo vytvořeno pro potřeby hladkého klouzání hustou městskou zástavbou a pro pohodlné parkování mezi dvě našlápnutá SUV před sámožkou. A tuhle svoji úlohu plní opravdu dokonale.
Pokud se budeme bavit o motoru, který byl v našem půjčeném modelu, tedy 1.0 TSI, tak do města mi to přišlo jako ideální poměr spotřeba/výkon. Hned po otevření dveří mě zaujaly skvělé sedačky, které prostě chtějí, abychom si do nich sedli a jezdili. Opravdu jsem z toho byl příjemně překvapen. Navíc byly vkusně vyvedeny ve stejné barvě, jako celé auto. Interiér je přesně takový, jaký potřebujete pro potřeby města. Nic důležitého tam nechybí a ani nepřekypuje zbytečnostmi navíc. Navigaci do města, kde bydlíte, tolik nepotřebujete. Jednou, dvakrát se ztratíte, ale nakonec cestu stejně najdete. A na ježdění za krásami venkova nebo závody na dálnicích máte v garáži určitě jiného mazlíka. Interiér byl přesně takový, jaký jsme čekali.
Pojďme se podívat na jízdní vlastnosti. Auto se ve městě chová skvěle. Pokud motor nehoníte a nezávodíte s tramvajemi, auto dokáže jet bez problému za 5l/100km. Na semaforech nemáte žádný problém se svižně rozjet. Auto se všude vejde, což je tak trochu samozřejmostí vzhledem k jeho konstituci. Pokud se zaměříme na zrychlení, tady už je E-UP (tedy čistě elektrický model) lepší. A to o dost. Pokud bych měl hodnotit benzínovou variantu Upu, je to stejné auto, jako jeho sok Citigo. Nic extra zajímavého, klasická nákupní taška. Ale..
Jakmile přijde řeč na E-up, je svět hned zase o něco více vzrušující. Auto je poháněno čistě elektřinou. Musím za sebe říct, že benzínový Up bych si sám jako chlap nepořídil, protože je to prostě Up. Ale o elektřinou poháněné verzi bych opravdu uvažoval. Oproti TSI je E-UP zábavný a jízda s ním mě bavila. Dojezd je přibližně 160 - 180 km. Já s ním najel přibližně čtvrtinu a každý kilometr jsem si za volantem užíval. A to o jízdě ve městě obvykle neříkám. Po sednutí do auta s prodejcem, který mi auto půjčoval, nastala vtipná situace. Prodejce dal klíč do zámku s tím, že nastartuje. Čekal jsem klasický otřes auta nebo aspoň něco. Zvuk. Smsku. Cokoliv. Po chvíli mi povída: „No, tak to je všechno a můžete jet“. Auto bylo nastartované a připraveno k jízdě. Nic jsem necítil, nic jsem neslyšel. Chvíli jsem měl pocit, že si ze mně dělají na Volkswagenu srandu, nebo že dal klíček teprve do první polohy. Po zařazení rychlosti a lehkém přidání plynu se auto ovšem opravdu dalo do pohybu. V tu chvíli jsem uvěřil.
Poté, co jsem si na sedadlo řidiče sedl sám a prodejce mi nechal celé auto, jsem se chtěl před autosalonem pomalu rozjet. Nešlo to moc dobře. Auto má klasickou DSG převodovku a jako elektřinou poháněné auto jde opravdu hodně svižně za plynem. Ale po prvním ostřejším rozjetí si mě auto naprosto získalo. Dokladem toho, jak zábavné bylo sedět za volantem, je i to, že nemám moc fotek jeho exteriéru. Auto vypadá ve všech směrech stejně jako jeho benzínový bratříček. Ten zásadní rozdíl je v jízdních vlastnostech. A pořizovací ceně.
Obě varianty jsou fajn a do města se hodí. Chlapa, i když to nebude čekat, více určitě zaujme elektromobil, protože to je prostě legrace s tím jezdit a je vám jedno, jak v tom vypadáte. Je vám to šumák, protože ani nevnímáte okolí. Užíváte si jenom tu jízdu a plynulost.