Amarok Focení
Naše první přímá fotorecenze pro Volkswagen club proběhla 9.2.2017 u dealera Porsche Brno. Těšili jsme se jako malí kluci, protože modelem pro náš objektiv měl stát sám velký Amarok V6. Vše bylo předem domluvené a my jsme v dopoledních hodinách s nažhaveným fotoaparátem vyrazili směr Brno - Slatina. Po příjezdu se nás ochotně ujal Zdeněk, jeden z prodejců, který pro nás auto připravil.
Když jsme k Amaroku došli, okamžitě na nás zapůsobila jeho robustnost. Ani já ani kolega nejsme vzrůstem zrovna basketbalisti, o to větší dojem rozložitý svalovec zanechal. Takové auto prostě na silnici nemůžete přehlednout a jde z něj strach. Už jen samotné ostré tvary karoserie vám dají hned vědět, že tu nejsou pro parádu ale právě si Vás zvědavě prohlíží pořádný svalovec. A to nemluvíme o tom, že je vůz oproti minulým modelům ještě vyšší a připadáte si vedle něho jako čajová konvička z porcelánu. Ale dost bylo řečí, pojďme se na Amaroka podívat zblízka. Tak jak jsme jej viděli my...
Ano, Amarok je opravdu tak velký, jak působí z fotek. Musíme říct, že už na první pohled se auto tváří přesně tak jak jsme ho mohli vidět v reklamách. Je totiž určeno pro správné chlapy, kteří nechtějí do lesa jezdit v nějaké silniční atrapě auta do terénu, ale prostě chtějí mít jistotu, že s autem nikde nezapadnou a nemusí si ani moc dávat pozor na to kam s autem zrovna jedou a ani po čem jedou. Zaoblené tvary vystřídaly ostře řezané rysy a to se nám moc zamlouvá.
Volskwagen trochu vsadil i na to, že takové auto by mělo být osobitější. Přední maska se výrazně změnila a zrovna tato světla se nám na Amaroku moc líbila. Dodávají autu určitě kouzlo a dynamiku. Kdybychom měli záběr jen samotného světla, mohl by být na fotce klidně i Golf. Světla ale nejsou jediným prvkem, kterým Volkswagen posunul design Amaroka kupředu. Přední nárazník byl pro potřeby zdolávání terénu upraven, aby měl vůz lepší nájezdový úhel. Po kolmé stěně samozřejmě nepojedete, ale můžete to aspoň zkusit. Prudké výjezdy a sjezdy by měl Amarok zvládnout bez potíží.
Nákladový prostor je takové domácí stříbro tohoto modelu. Kromě toho, že je naprosto vhodný, aby se z něj Chuck Norris vrhal za jízdy na padouchy, naložíte do něj opravdu hodně věcí. Odstěhovat celou rodinu? Převézt dřevo z lesa? Vyorali jste pole brambor? Potřebujete balík sena pro koně? Krmivo pro slona? Pro Amarok žádný problém a ještě se Vám tam vejde krabička se svačinou po náročné práci. Po stranách jsou na korbě praktická kotvící oka, takže se obejdete bez uchytávání popruhů pod autem. Od prodejce Zděňka jsme se dozvěděli, že nákladový prostor je možné již z výroby nechat zastřešit zvýšenou nástavbou, nebo se dá doobjednat plastový či hliníkový kryt. A v druhovýrobě jsou pak k dispozici další možnosti úprav, jakými jsou kupříkladu plastové roletky. Nutno ovšem podotknout, že za malý peníz to opravdu není. Dle našeho názoru je zakrytování nákladového prostoru spíše nutností, pokud má naplnit svůj potenciál, ale cena za cestovní tašky, které Vám díky zakrytování nezmoknou, je v současnosti až příliš vysoká. Zadní světla, také dostala nový vzhled a ani tady to nebylo šlápnutí vedle. Ať už jde o pohled zepředu či zezadu, Amarok se dívá svěžím, dravým, líbivým pohledem. Pracovní pick-up si přece také může dopřát trochu elegance.
Na foceném kousku nás zaujal poměrně malý rozměr kol. Jasně, all-terrain pneumatiky jsme opravdu nečekali. Přece jen v Brně není ten správný prostor, kde si užít testovací jízdu v Amaroku v opravdovém terénu a z naší vlastní zkušenosti navíc víme, co tohle auto dokáže v terénu i na běžných silničních gumách. On totiž Amarok hrozně rád klame tělem. Jeho delší rozvor svádí k nedůvěře, ale na offroadové dráze mosteckého polygonu jsme se nedávno přesvědčili, že Amarok je nefalšovaným požíračem bahna. ATčka jsou rozhodně více než jen doporučeným doplňkem do terénu, ale nemusíte se bát, že na silničních gumách se lesem nesvezete. Na fotce můžete vidět dokonce jen 17-ti palcová kola. Vysvětlení je prosté – do městského provozu, kde se většina testovacích jízd tohodle mazla koná, toto řešení dokonale vyhovuje.
Přesuňme se do interiéru. Náš model byl ve výbavě Highline, takže taková zlatá střední cesta, pokud ovšem míříte trochu více do komfortu, je tu ještě varianta Aventura. Nejnižší výbava je pak už jenom Comfortline. Na první pohled je tu zřejmý rukopis koncernu. Jednoduché křivky, přehledné ovládací prvky, žádné kudrlinky navíc. Ale chlap toho do lesa zas tak moc nepotřebuje. A tady je i něco navíc. Nějaký ten úložný prostor navíc, navigace kdybyste se v lese ztratili, klimatizace, multifunkční volant a všemožní asistenti jízdních vlastností. Vše je uděláno tak aby to nepůsobilo lacině a ve finále abyste se cítili jako v normálním voze. Za volantem máte krásný výhled do okolí vozu a opravdu nemáte ani trochu pocit, že řídíte něco tak velkého. Ale věřte, řídíte. Mysleli jsme si, že to bude jako v autobuse, ale to jsme se opravdu spletli.
Překvapilo nás kolik místa je vzadu. Jasně, ruku na srdce, děti s Vámi asi nepojedou do lesa sekat dříví a tak podobně. Ale mohli by. A nejen děti. Klidně můžete vzít pár kámošů. Místa je tam dost na nohy i na hlavu. A pokud vám korba přijde malá, zadní sedačky se dají jednoduše sklopit a máte další místo kam naložit sekeru, montérky, pluh a jiné nářadí. Můžete sklopit opěradla nebo naopak zvednout sedák. Podle toho, co v danou chvíli potřebujete více. Zadní spolujezdci mají i vlastní V12 zásuvku kdyby si chtěli nabít telefon. Nebo konstruktéři mysleli na příruční ledničku na pár plechovek s pitím? Tleskáme.
Motor | 3.0 TDI |
Pohon | 4x4 |
Zdvihový objem | 2967 cm3 |
Válce/ventily | 6/4 |
Největší výkon (kW/min) | 165/3000-4500 |
Točivý moment (N.m/min) | 550/1400-2750 |
Převodovka | 8A |
Max. rychlost (km/h) | 191 |
Zrychlení z 0-100 km/h | 7,9 s |
Komb. spotřeba | 7,8 |
Užitečné zatížení (kg) | 1053 |
Délka korby (mm) | 1555 |
Šířka korby mezi podběhy (mm) | 1222 |
Výška bočních stěn (mm) | 508 |
Nájezdový úhel přední ( stupně) | 29,5 |
Nájezdový úhel zadní (stupně) | 18 |
Přechodový úhel (stupně) | 15,6 |
Světlá výška (mm) | 192 |
Brodivost (mm) | 500 |
Co říci závěrem? Auto se opravdu povedlo. Pokud vás zajímají přesné specifikace, motorizace a všechny technické detaily kolem, najdete je pohodlně na stránkách samotného Volkswagenu pro užitkové vozy. Nám se auto moc líbilo. Je to přesně ten dříč, který zastane spoustu práce, a který dostane všechno a kamkoli. Mimo to si v něm ale budete užívat i jízdu po silnicích. Amarok je silný a rychlý. Není to gazela, která se protáhne šikanou pod plným plynem, ale ostudu Vám taky neudělá. Pokud Vás zajímá více ježdění v terénu než po silnicích, tak si počkejte spíše na druhou polovinu tohoto roku, kdy se má do prodeje dostat varianta s manuálním řazením. Zatím tu máme jen automat a za příplatek dostanete i uzamykatelný diferenciál.
Náš verdikt? Amarok je auto, které v sobě skrývá velkou sílu. V běžném provozu zaujme a nezklame, v terénu nadchne a vzbudí spoustu pozitivních emocí. Na pohled je to fešák, ačkoliv díky chromovému paketu do terénu možná až moc načančaný. Uvnitř je pohodlný, ale občas se Vám asi sevře trochu hrdlo, když Vás okolnosti donutí v terénu z auta vystoupit a přinést si do kabiny nějakou tu špínu ze zablácených bot. Tleskáme, že byl vyjmut z prokletí zvaného downsizing a pořád si můžeme užívat sílu i zvuk třílitrového turbodieslu. Zakrytování nákladového prostoru není nejlevnější záležitostí, ačkoliv je pro tohle auto nadmíru praktickou záležitostí.
Video: https://www.youtube.com/watch?v=eO7t9Qg0_iE