Čtvrtý titul pro Ogiera v řadě
Sébastien Ogier/Julien Ingrassia (F/F) si vítězstvím v Rallye Španělsko zajistili počtvrté v řadě titul mistra světa v rallye. Při bouřlivě oslavovaném triumfu v Katalánsku zvítězili s vozem Volkswagen Polo R WRC před posádkami Dani Sordo/Marc Martí (E/E, Hyundai) a Thierry Neuville/Nicolas Gilsoul (B/B, Hyundai). Bylo to jejich páté vítězství v této sezoně a zároveň deváté umístění na stupních vítězů v jedenácti podnicích...
Francouzskou dvojici už nikdo nemůže ohrozit v čele celkového hodnocení Mistrovství světa v rallye 2016 (FIA WRC). Ani jejich týmoví kolegové Andreas Mikkelsen/Anders Jæger (N/N), kteří se po brzkém odstoupení z Rallye Španělsko museli vzdát svých nadějí na boj o titul. Díky osmému místu posádky Jari-Matti Latvala/Miikka Anttila (FIN/FIN) v hodnocení konstruktérů má také Volkswagen dobré vyhlídky na získání čtvrtého titulu v řadě v nadcházející rallye ve Velké Británii.
Sébastien Ogier drží vedoucí postavení v tabulce již 952 dnů a je teprve třetím mistrem světa v rallye, který se stal čtyřikrát v řadě šampionem královské třídy soutěžního sportu a čtvrtým čtyřnásobným mistrem světa v historii mistrovství světa v rallye (FIA WRC). Nyní se vyrovnal jezdcům, jako jsou Juha Kankkunen a Tommi Mäkinen. Pouze jeho krajan Sébastien Loeb s devíti tituly mistra světa se může pochlubit ještě větším počtem úspěchů.
Jedenáct soutěží, devět umístění na stupních vítězů, z toho pět vítězství: 37. úspěch v kariéře, 30. s týmem Volkswagen, byl pro Sébastiena Ogiera a Juliena Ingrassiu mimořádně sladký. Nyní čtyřnásobní mistři světa zůstali i počtvrté v řadě věrni svému principu potvrdit titul vítězstvím. V roce 2013 zvítězili s předstihem v Rallye Francie, v roce 2014 se jim podařil stejný „husarský kousek" ve Španělsku a v roce 2015 s předstihem rozhodli extrémně těžce vybojovaným triumfem v Austrálii. Také v roce 2016 museli v Rallye Španělsko – jediném podniku v kalendáři mistrovství světa, který se jede jak na šotolině, tak na asfaltu – intenzivně bojovat o vítězství.
Při Rallye Španělsko v Katalánsku svedli napínavý souboj o nejvyšší příčku místní hrdinové Dani Sordo/Marc Martí (E/E, Hyundai) a pozdější vítězové Ogier/Ingrassia. První den soutěže se jel převážně na šotolině a do dění zasáhlo také počasí. Na zčásti zablácených, zčásti osychajících cestách ztratila posádka Ogier/Ingrassia 17,0 sekundy na posádku Sordo/Martí. Tuto ztrátu však v sobotu, prvním ze dvou dnů na asfaltu, proměnila francouzská dvojice v náskok 5,8 sekundy díky pěti z osmi možných nejlepších časů. Ogier v neděli svůj náskok ještě zvýšil na konečných 15,6 sekundy.
Se zklamáním se naproti tomu musely vyrovnat posádky Andreas Mikkelsen/Anders Jæger (N/N) a Jari-Matti Latvala/Miikka Anttila (FIN/FIN) s druhým a třetím vozem Polo R WRC. Latvala/Anttila se v pátek, průběžně na třetím místě, dostali nešťastnou náhodou za extrémního deště na velmi kluzkém povrchu do kontaktu se svodidly a museli odstoupit. Při svém návratu v rámci pravidla Rallye 2 v sobotu a v neděli slavili však pět nejlepších časů v rychlostních zkouškách a osmým místem v hodnocení konstruktérů zajistili týmu Volkswagen čtyři důležité body v boji o titul mistra světa konstruktérů. Návrat podle pravidla Rallye 2 nebyl pro jejich týmové kolegy Mikkelsen/Jæger možný. Druhá posádka průběžného pořadí mistrovství světa se v sobotu – rovněž na třetím místě – odchýlila v rychlé pravotočivé zatáčce od ideální linie, ve smyku narazila do svodidel a převrátila se. Polo R WRC již nebylo možné s dostupnými prostředky na místě opravit.
Mikkelsen/Jæger zůstávají na druhém místě v průběžném celkovém pořadí za svými týmovými kolegy Ogier/Ingrassia. Po Rallye Španělsko má norská dvojice z týmu Volkswagen stejný počet bodů jako Thierry Neuville a Nicolas Gilsoul – avšak vzhledem k lepším výsledkům v jednotlivých soutěžích jim patří druhé místo. Jari-Matti Latvala a Miikka Anttila se připravují na závěrečné dvě soutěže sezony ve Velké Británii a Austrálii jako šestí v celkovém pořadí mistrovství světa. Volkswagen pojede do Velké Británie s náskokem 62 bodů v hodnocení konstruktérů. Tým Volkswagen tak má velkou šanci zajistit si tam vlastními silami čtvrtý mistrovský titul v řadě – pokud obhájí náskok alespoň 43 bodů.
Pro posádku Jari-Matti Latvala/Miikka Anttila skončila Rallye Španělsko smířlivě, protože si v závěrečné Powerstage zajistila tři bonusové body za nejlepší čas. Sébastien Ogier a Julien Ingrassia završili úspěch Volkswagenu v této speciální disciplíně druhým místem. V uplynulých 49 rychlostních zkouškách Powerstage tak zajeli nejrychlejší čas 38krát jezdci týmu z Wolfsburgu.
Sébastien Ogier, Volkswagen Polo R WRC #1
„Cítím se fantasticky! Čtvrtý titul mistra světa pro nás s Julienem, to se zkrátka nedá popsat, jaký to je pocit. Je to čest být ve společnosti s tak velkými jmény, jako jsou Kankkunen a Mäkinen. Obrovský dík patří našemu týmu Volkswagen. Bez něj bychom tady s Julienem nebyli. Po celý rok odvádějí tak velkolepou práci, po celou sezonu jsme měli dokonalý vůz. Také o tomto víkendu jsem si opět hodně užil řízení vozu Polo R WRC. Napětí před závěrečnou Powerstage bylo samozřejmě o trochu vyšší než obvykle – s výhledem na titul a vzpomínkou na chybu v uplynulém roce. Ale dokázali jsme to. Navzdory ztíženým pravidlům, navzdory silné konkurenci – na tento titul jsem tak hrdý jako ještě nikdy. Nyní budu nejprve pořádně oslavovat s týmem a se svou ženou – a doma pak budu moci ukázat pohár svému malému synovi. Titul mistra světa věnuji jemu."
Zdroj: David Valneta, Volkswagen