Polo v GTI - jaké je?
Není tomu tak dávno, kdy za sedmero modely, sedmero motory, sedmero řidičů... Takhle to nebude, protože tohle je Polo, které má v sobě 200 koní, a je to zábava! Mrkneme na to…
Volkswagen Polo GTI
Není tomu tak dávno, kdy za sedmero modely, sedmero motory, sedmero řidičů... Takhle to nebude, protože tohle je Polo, které má v sobě 200 koní, a je to zábava! Mrkneme na to…
Je slunečné ráno a je tomu pár dní, co jsem vracel na Porsche Brno Passata v R-linu. Nebylo to špatné, ale já, jako někdo, kdo si jede na vlně silných Golfů, jsem se těšil na trochu větší potěšení, a to ve formě Polo GTI. Dostávám klíče a jsem upozorněn, že stojí v přední řadě v červené barvě. Červená barva je prostě jedinečná k vozu s označením GTI. Dovedu si Polo představit i v černé barvě, ale trochu se bojím, že by to ztratilo některé prvky designu.
Sedám do auta a stejně jako v Touaregu je střední panel s výdechy a infotaimentem nakloněn k řidiči, takže máte pocit, že sedíte v kokpitu letadla. Dokazuje to i oddělovací příčka u řadicí páky ke spolujezdci. Polo, které jsem měl, bylo s manuální převodovkou. Ze začátku jsem netušil, že si s tím užiji takovou zábavu. Přeci jen už jsem více zvyklý u těchto aut na automat a sekvenční řazení pod volantem. Také mi tu trochu chybělo nastavení jízdních módů. Ale na vše jsem zapomněl po zhruba 5 kilometrech.
Nejedná se o žádného slimáka. Auto je velmi lehké a pod kapotou si schovává 200 koní, které se při normální jízdě skoro neozvou. Ovšem když omylem sešlápnete pedál více k podlaze, z ničeho nic se všechny koně proberou a vy jste zaražení v sedačce. Těch koní je v autě absolutně přesně. Polo nepotřebuje víc. Je to zbytečné. Je to zlatá střední cesta. Auto letí krajinou jako střela a na okrskách drží, jakoby mělo v pneumatikách hřeby. Jen asi jednou se auto trochu sklouzlo, ale za to mohl především štěrk na silnici. V tu chvíli jsem cítil, že mi zadní náprava odjíždí, ale ve vteřině jsem to srovnal. Jak to popsat. Vše v Pólu je intuitivní. Víte, kdy máte řadit, víte kam až můžete s volantem otočit. Vše spolu funguje. A kritické situace vyřešíte hned.
Jelikož bylo v pátek hezky, hned jsem jel auto točit a fotit před stadion, kde červená barva Pola vynikla. Jelikož jsem měl na tuto příležitost půjčený dron, pod článkem najdete video celého Pola i s fotkami interiéru pro lepší představu. Z venku je auto opravdu takové, jak by mělo GTI vypadat. Červená linka v přední masce vypadá agresivně a denní svícení je také agresivně řešeno. Co mne ovšem opravdu zaujalo, je zadní spoiler nad kufrem. To opravdu autu dodalo hodně na vzhledu. A přitom je to taková drobnost. Místa v autě je dost na to, že se jedná o model, který na žebříčku velikostí stojí těsně nad Upem. Vzadu je dost místa na nohy a 4 členi posádky se vejdou, aniž by se muselo řešit posunutí sedaček. Myslím, že celkový dojem exteriéru byl posílen i barvou Pola. Červená barva prostě a jednoduše sluší.
Jízdní vlastnosti jsou opravdu velmi dobré. Jsou možná o fous lepší jak u Golfa, a to už je co říct. Protože to říká někdo, kdo Golfy miluje. Auto je silné a není problém při rychlém startu na dvojku zahrabat, jaký má točivý moment. Občas se to stane i na trojku, ovšem to už musíte točit nad 5 tisíc otáček. V zatáčkách sedí auto jak přibité a na silnici ožívá veškerá síla. Pokud se zaměříme na spotřebu, byl jsem velmi překvapen. Pokud Polu šlapete na krk, a to hodně, spotřeba se vyšplhá i na 14 litrů na 100. Překvapení však přišlo poté, co jsem se snažil jet s tímto motorem na spotřebu. Nikdy by mne nenapadlo, že spotřeba paliva může klesnout pod 7 litrů. To na takové auto s takovým výkonem je opravdu hodně dobré. Ale popravdě mne na spotřebu nebavilo jet. Protože proč taky? Dovedu si bez všelijakých okolků představit mít Polo v GTI na denní ježdění. Ale abych stále jen nechválil. Jediný zápor, který u auta pozoruji je cena. Ano, za zábavu se platí. Dnes už to platí i u Pola. Cena modelu, který byl v manuálu, startuje okolo 600 tisíc. Levněji cena s motorem GTI nejde a nepůjde ani u testovaného modelu. Jde vlastně o polovinu ceny Golfa v GTi v lepší výbavě. Mít však ještě ke všemu panoramatickou střechu, neuděláte ostudu na žádném srazu a to ani na tunigovém. A nemusíte na auto ani sáhnout co se týká designových prvků.
Zkrátka můžu s klidem říct, že Polo už není jen malé auto do města. Nová generace je už opravdu dobrá a nebýt té cenovky, skočím po Polu GTI všemi deseti. Pravda je, že pro rodinu moc není, ale ten kdo na ni nemusí myslet, bude brát taky…