polo

FIA WRC: Volkswagen oslavil na Korsice 10. vítězství v letošní sezoně

„Je obtížné vyjádřit to všechno slovy. Je to velkolepý pocit vyhrát tady na Korsice," komentoval výsledky vítěz Rallye Francie Jari-Matti Latvala. Pro něj a jeho parťáka Miikka Anttilu to byl po loňském úspěchu druhý triumf v kariéře na asfaltu, celkově patnáctý a navíc osmý s vozem Polo R WRC.

Po svém historickém vítězství v uplynulém roce v Alsasku slavila aktuálně druhá posádka průběžného pořadí mistrovství světa v rallye (FIA WRC) nyní úspěch i na Korsice. Úspěch týmu Volkswagen završili Andreas Mikkelsen/Ola Fløene (N/N), kteří svým třetím místem vybojovali již 22. umístění týmu Volkswagen na stupních vítězů v letošní sezoně – v teprve jedenáctém podniku mistrovství světa v rallye.

Týmoví kolegové Sébastien Ogier/Julien Ingrassia (F/F) zakončili náročné vystoupení na domácí půdě happy endem, když podeváté v této sezoně zvítězili v Powerstage – v jejich kariéře to bylo již 25. vítězství v Powerstage. Tím získali tři bonusové body. >

Druhé vítězství ve Francii, první na Korsice: Latvala/Anttila slaví opět úspěch na asfaltu

Finsko-francouzské přátelství pokračuje. Druhý úspěch na asfaltu posádky Latvala/Anttila je opět něčím mimořádně pozoruhodný. V nejrychlejší asfaltové rallye všech dob – v roce 2014 v Alsasku – ukončilo duo týmu Volkswagen téměř patnáctileté období, během něhož se žádnému z Finů nepodařilo zvítězit na tomto povrchu.

Nyní tento triumf zopakovali a na Korsice, v Rallye Francie 2015, která se vyznačuje velmi proměnlivým charakterem, navíc také prokázali svou rychlost v pravděpodobně nejobtížnějších podmínkách za dlouhá leta. Tím snížili skóre ve věčném soupeření mezi Finskem a Francií na 175 ku 176. Latvala/Anttila jsou po posádce Markku Alén/Ilkka Kivimäki (1983 a 1984) teprve druhou finskou dvojicí, které se podařilo zvítězit v podniku mistrovství světa na tomto ostrově ve Středozemním moři.

Tucet umístění na stupních vítězů: Mikkelsen/Fløene byli třetí

Podvanácté na stupních vítězů: Andreas Mikkelsen a Ola Fløene navázali ve Francii svým sedmým umístěním na stupních vítězů v letošním roce na své vynikající výkony v celém dosavadním průběhu letošní sezony. Díky tomu se udrželi v souboji o neoficiální titul „vicemistra světa", který svádějí se svými kolegy z týmu Volkswagen, posádkou Latvala/Anttila. Sedm umístění na stupních vítězů v uplynulých jedenácti soutěžích letošní sezony je úctyhodným výkonem – pouze staronoví mistři světa* Ogier/Ingrassia bouchali špunty při vyhlašováních vítězů častěji, a to v devíti soutěžích.

Dvě rallye před koncem sezony mají Mikkelsen/Fløene na třetím místě průběžného pořadí mistrovství světa ztrátu 34 bodů na druhou posádku Latvala/Anttila. V jedné soutěži lze získat maximálně 28 bodů. Zároveň zvětšili svůj náskok v hodnocení jezdců a spolujezdců před čtvrtou posádkou Mads Østberg/Jonas Andersson (N/S, Citroën) na celkových 28 bodů.

Mr. Powerstage – smůla pro posádku Ogier/Ingrassia, happy end v závěrečné rychlostní zkoušce

Sébastien Ogier/Julien Ingrassia vybojovali po „černém pátku", který je potkal zrovna v domácí rallye, nakonec alespoň vítězství v Powerstage. Tento happy end je skutečnou doménou značky Volkswagen, především však specialitou posádky Ogier/Ingrassia.

Tři bonusové body z mimořádné závěrečné rychlostní zkoušky, v níž jsou od roku 2011 odměňováni tři nejrychlejší posádky bonusovými body do hodnocení jezdců a spolujezdců, získali během své kariéry již pětadvacetkrát. Z toho 22krát seděli Ogier/Ingrassia ve voze Polo R WRC. Posádka Ogier/Ingrassia musela v pátek nejprve přijmout ztrátu cca 1.40 min kvůli postupné ztrátě tlaku v pneumatice, a následně jim byla udělena desetiminutová penalizace pro nový start podle pravidel Rallye 2 po nezbytné výměně převodovky.

Přestože tím přišli o možnost bojovat o bodovaná místa, zvítězili v nejdelší (RZ6, „Muracciole – Col de Sorba", 48,46 km) i nejrychlejší rychlostní zkoušce soutěže (RZ7, „Sotta – Chialza", průměrná rychlost 103,68 km/h).Také jejich kolegové z týmu Volkswagen si zajistili bonusové body: Jari-Matti Latvala a Miikka Anttila dokončili Powerstage na třetím místě.

Bláznivé počasí, pneumatikový poker – extrémně náročná „Tour de Corse"

Kvůli sesuvům půdy byly zrušeny dvě z pouhých devíti rychlostních zkoušek. Během Rallye Francie spadlo na Korsice až 361 mm srážek – týmy a jezdci museli po celé tři soutěžní dny neustále bojovat s bláznivým počasím. V pátek byla tématem dne kromě silného deště také větrná smršť, v sobotu ztěžovalo jezdcům a spolujezdcům život bláto na povrchu asfaltových silnic, po nichž vedly rychlostní zkoušky. V sobotu byl výběr správných pneumatik obrovskou výzvou, protože částečně mokré a částečně suché úseky trati postupně osychaly.

Jezdci týmu Volkswagen v sobotu spoléhali převážně na měkké soutěžní pneumatiky Michelin, zatímco konkurence zvolila častěji tvrdší směsi. Tato volba byla úspěšná, protože Latvala/Anttila v poslední den, který byl s 94,91 kilometru rychlostních zkoušek nejdelším dnem celé soutěže, zvětšili svůj náskok o více než 40 na 43,1 sekundy. Mikkelsen/Fløene zkrátili ztrátu na druhou posádku Elfyn Evans/Daniel Barritt (GB/GB, M-Sport-Ford) o téměř 30 na pouhých 3,2 sekundy. * Musí být potvrzeno organizací FIA.

Hlasy po 3. dni Rallye Francie

Sébastien Ogier, Volkswagen Polo R WRC #1

„V závěru rallye jsme s Julienem tady na Korsice zažili přece jen jeden velkolepý den v našem vozu Polo. Podmínky a profil trati byly dnes velmi krásné a úžasné. Při výběru pneumatik jsme se čtyřmi měkkými pneumatikami na druhé rychlostní zkoušce dne zvolili možná příliš riskantní strategii, celkově jsem však se závěrem rallye velmi spokojený. K tomu vítězství v Powerstage – to byl smířlivý konec pro nás v této Rallye Francie.

Příští rok udělám všechno pro to, aby po dvou finských vítězstvích vlála trikolora opět na nejvyšším místě. Tentokrát blahopřeji Jarimu-Mattimu a Miikkovi."

Jari-Matti Latvala, Volkswagen Polo R WRC #2

„Je obtížné vyjádřit to všechno slovy. Je to velkolepý pocit vyhrát tady na Korsice. Ani dnes nepanovaly snadné podmínky, protože se neustále střídaly suché a mokré úseky. A můj náskok před Elfynem Evansem nebyl vůbec takový, abychom ho mohli označit za komfortní.

Přesto jsem nechtěl riskovat příliš mnoho a naopak jsem chtěl kontrolovaným, klidným stylem jízdy náskok zvětšit a dojet do cíle jako vítěz. To se mi podařilo. Vítězství věnuji svému idolu Henrimu Toivonenovi. I proto je to pro mě naprosto výjimečný den."

Andreas Mikkelsen, Volkswagen Polo R WRC #9

„Sečteno a podtrženo jsme s průběhem Rallye Francie velmi spokojeni. Třetí místo je dobrým výsledkem, ačkoli jsme se v závěru ještě ze všech sil pokoušeli předstihnout Elfyna Evanse na druhém místě. Sice jsme ztrátu hodně stáhli, ale nestačilo to. Gratuluji Jarimu-Mattimu Latvalovi a Elfynovi – oba podali skvělé výkony. Já jsem byl zpočátku možná trochu příliš defenzivní, ale pro mě je stále ještě těžké se rychle přeorientovat při přechodu ze šotoliny na asfalt.

Na tom mohu a budu pracovat. Ale sobota a neděle probíhaly tak, jak jsem si představoval. Jeli jsme rozumným, stále však rychlým tempem. S Olou můžeme být tedy se svými výkony spokojeni. Druhé místo v mistrovství světa zůstává samozřejmě i nadále naším cílem – vzhledem k velké ztrátě na našeho týmového kolegu Jariho-Mattiho Latvalu budeme však muset čarovat. V každém případě se o to pokusíme."

Jost Capito, ředitel týmu Volkswagen Motorsport

„Rallye Francie tedy pořádně drásala nervy! Větrné smrště, nejobtížnější podmínky a tři vynikající jezdci týmu Volkswagen. Na toto vítězství jsme hrdí. Jari-Matti Latvala a Miikka Anttila zajeli takticky chytrou rallye, v bláznivém počasí se drželi zpátky, a tam, kde to bylo nutné, útočili. Zvítězili zaslouženě, klobouk dolů. To samé platí pro Andrease Mikkelsena a Olu Fløeneho.

Že jen staronoví mistři světa dosáhli většího počtu umístění na stupních vítězů než oni, hovoří za všechno. Apropos mistři světa: Sébastien Ogier a Julien Ingrassia měli žel ve své domácí rallye tady na Korsice několikrát smůlu, vítězstvím v Powerstage však ukázali, že mají stále ještě hlad po úspěchu a jedou na plný plyn až do cíle."

A pak tu byla ještě...

...nejkratší rallye mistrovství světa všech dob. Kvůli sesuvům půdy museli organizátoři Rallye Francie zrušit dvě rychlostní zkoušky – oba průjezdy „Casamozza – Ponte Leccia" v pátek a v sobotu o délce 43,69 kilometru. Soutěž na Korsice tak byla zkrácena na 245,35 kilometru rychlostních zkoušek. Dosud byly nejkratšími soutěžemi v historii mistrovství světa Rallye Argentina 2007 s 248,90 km a Rallye Jordánsko 2011 s 259,56 kilometru.

Mistrovství světa v rallye FIA WRC (World Rally Championship), Rallye Francie – konečné výsledky

1. Jari-Matti Latvala/Miikka Anttila (FIN/FIN), Volkswagen 2:39.46,7 h
2. Elfyn Evans/Daniel Barritt (GB/GB), Ford + 43,1 s
3. Andreas Mikkelsen/Ola Fløene (N/N), Volkswagen + 46,3 min
4. Kris Meeke/Paul Nagle (GB/IRL), Citroën + 1.33,4 min
5. Hayden Paddon/John Kennard (NZ/NZ), Hyundai + 1.53,6 min
6. Mads Østberg/Jonas Andersson (N/S), Citroën + 1.59,8 min
7. Dani Sordo/Marc Martí (E/E), Hyundai + 2.10,4 min
8. Bryan Bouffier/Thibault De la Haye (F/F), Ford + 2.12,8 min
9. Stéphane Sarrazin/Jacques-Julien Renucci (F/F), Ford + 2.39,3 min
10. Ott Tänak/Raigo Mõlder (EST/EST), Ford + 3.43,0 min
...
15. Sébastien Ogier/Julien Ingrassia (F/F), Volkswagen + 9.07,3 min

Mistrovství světa v rallye FIA WRC (World Rally Championship), Rallye Francie – výsledky Powerstage

1. Sébastien Ogier/Julien Ingrassia (F/F), Volkswagen 10.23,2 min
2. Robert Kubica/Maciej Szczepaniak (PL/PL), Ford + 8,6 s
3. Jari-Matti Latvala/Miikka Anttila (FIN/FIN), Volkswagen + 10,2 s

Průběžné pořadí mistrovství světa v rallye FIA WRC (World Rally Championship)* Hodnocení jezdců

1. Sébastien Ogier, 238 bodů
2. Jari-Matti Latvala, 160
3. Andreas Mikkelsen, 126
4. Mads Østberg, 98
5. Thierry Neuville, 86
6. Kris Meeke, 83
7. Elfyn Evans, 81
8. Hayden Paddon, 66
9. Ott Tänak, 63
10. Dani Sordo, 60

Hodnocení konstruktérů

1. Volkswagen Motorsport, 369 bodů
2. Citroën Total Abu Dhabi WRT, 184
3. Hyundai Motorsport, 183
4. M-Sport, 170
5. Volkswagen Motorsport II, 91
6. Hyundai Motorsport N, 59
7. Jipocar Czech National Team, 45
8. FWRT, 9

* Předběžné

Zdroj: Volkswagen

Přihlášení