- Úvod
- Fórum
- Modely
- Golf
- Golf V. generace
- Motor, spojka & převodovka
- Pár slov k motorovým olejům
Vítejte,
Host
|
Téma: Pár slov k motorovým olejům
Pár slov k motorovým olejům 9 roků 5 dní zpět #64
|
Primární funkcí olejové náplně je minimalizace tření a umožnění hladkého pohybu komponent v motoru (pístní kroužky, ložiska, apod.).
S rostoucím výkonem motorů se přidává funkce chladící a čistící. Abychom svému Golfu dopřáli opravdu vhodný olej, je třeba přemýšlet o některých faktorech a k tomu znát alespoň některé základní zásady. Ponechme stranou, že mnoho výrobců doporučuje svým zákazníkům tzv. longlife oleje (prodloužený výměnný interval) a někdy dokonce i konkrétní značku oleje. Tohle jsou především marketingové postupy. Nás bude zajímat něco jiného: vlastnosti oleje: viskozita neboli tzv. vazkost- vlastnost kapalin, která je závislá a proměnná především na teplotě a udává poměr mezi tečným napětím a změnou rychlosti v závislosti na vzdálenosti mezi vrstvami kapaliny , zjednodušeně charakterizuje vnitřní tření; pro její určení se využívá tzv. klasifikace SAE (Society of Automotive Engineers) a zahrnuje 6 zimních "W" a 5 letních tříd, které se promítají do označení oleje (např. 0W-40), přičemž použití obou tříd značí tzv.celoroční olej výkonnostní třída oleje - podle jeho vlastností v různých provozních režimech zde se setkáme především se zkratkami ACEA (Association des Constructeurs Européens d´ Automobile) a API (American Petroleum Institute), což jsou v podstatě normy (pro jednotlivé kategorie olejů) určité skupiny výrobců a odborníků, jak název napovídá v prvním případě evropských v druhém amerických normy jednotlivých výrobců - typicky např. VW 505.00, MAN M3277, apod., které se často s normami ACEA či API prolínají a překrývají dále rozlišujeme typy olejů podle jejich přísad na tzv.minerální, polosyntetické a plně syntetické,byť toto dělení nemá valnou vypovídací hodnotu, přesnou specifikaci vlastností oleje získáme především z výše uvedených norem nově nabývá i s ohledem na honbu za co nejnišími emisemi na významu značení oleje podle druhu motoru - benzin/diesel (viz. dále), přičemž je třeba si uvědomit nejen konstrukční odlišnosti obou typů motorů, ale i rostoucí počet zařízení typu EGR (Exhaust Gas Recirculation) tedy recirkulace výfukových plynů a SCR (Selective Caralysts Reduction) což je selektivní katalytická redukce NOx - úprava složení výfukových plynů močovinou za použití činidla AdBlue (32,5% vodný roztok močoviny) výrobci motorů ve spolupráci s petrochemickým průmyslem na tyto trendy reagují a nabízí stále nové produkty (často podpořené mohutnou reklamou), ve kterých se nejen běžný spotřebitel přestává orientovat, čemuž napomáhá i současný trend přenechání souvisejících úkonů servisům v tomto tématu se proto k této otázce budeme průběžně vracet |
Poslední úprava: 9 roků 5 dní zpět od Rog.
Administrátor zakázal veřejné příspěvky.
|
Pár slov k motorovým olejům 9 roků 5 dní zpět #68
|
Vraťme se nyní blíže k některým zkratkám a údajům:
Klasifikace tříd dle SAE Označení zimní třídy olejů: 0W, 5W, 10W, 15W, 20W, 25W Určuje vlastnosti – především čerpatelnost – při nízkých teplotách Označení letní třídy olejů: 20, 30, 40, 50, 60 Určuje vlastnosti olejů při vyšších letních teplotách Zatímco dříve nebylo výjimkou používat v motorech sezónní olej (tzv. monográdový), dnes jsou vlastnosti olejů koncipovány většinou tak, aby překrývaly všechna roční období (hovoříme o tzv. multigrádových olejích). Klasifikace dle ACEA dělí nově od roku 2004 motorové oleje do tří základních skupin: 1. oleje pro zážehové a lehké vznětové motory, značené A/B 2. oleje kompatibilní s katalyzátory pro zážehové a lehké vznětové motory, značené C 3. oleje pro vysoce výkonné vznětové motory, značené E Výkonnostní stupeň oleje je za písmenem udáván číslem. Níže několik příkladů: A3/B3 - Oleje určené pro vysoce zatěžované zážehové a vznětové motory nebo pro prodloužené výměnné intervaly dle doporučení výrobce motoru A3/B4 - Oleje pro vysokovýkonné zážehové motory a vznětové motory s přímým vstřikováním paliva A5/B5 - Vysoce stabilní oleje určené pro prodloužené výměnné intervaly ve vysoce zatěžovaných zážehových a vznětových motorech. Splňují požadavky na superlehký běh a úsporu paliva. Jsou vhodné jen pro speciálně konstruované motory C1 - Oleje určené pro použití s DPF (filtr pevných částic) a TWC (trojčinný katalyzátor) ve vysokovýkonných motorech požadujících nízkoviskozní olej. Oleje prodlužují životnost katalyzátorů a snižují spotřebu paliva. Jsou vhodné jen pro speciálně konstruované motory. C3 - Oleje pro použití s DPF a TWC ve vysokovýkonných motorech. Prodlužují životnost katalyzátorů DPF a TWC. Jsou vhodné jen pro speciálně konstruované motory E2 - Oleje běžného použití pro nepřeplňované a přeplňované motory, mírně až více zatěžované a s normálními výměnnými intervaly. E4 - Oleje poskytující vynikající ochranu čistoty válců – proti opotřebení a sazím. Jsou doporučeny pro vysokovýkonné motory, splňující emisní limity Euro 3 a Euro 4, pracující za těžkých podmínek, např. prodloužené výměnné intervaly, podle doporučení výrobce motoru. Jsou vhodné pro motory bez filtru pevných částic a pro některé motory vybavené recirkulací výfukových plynů, nebo systémem SCR (selektivní katalytická redukce NOx), podle doporučení výrobce motoru E6 - Oleje poskytující vynikající ochranu čistoty válců – proti opotřebení a sazím. Jsou doporučeny pro vysokovýkonné motory, splňující emisní limity Euro 4, pracující za těžkých podmínek, např. prodloužené výměnné intervaly, podle doporučení výrobce motoru. Jsou vhodné pro motory vybavené recirkulací výfukových plynů bez nebo s filtry pevných částic a pro motory se systémem SCR. Zvlášť doporučené pro motory s filtry pevných částic a jsou kvalifikovány v kombinaci s palivem s nízkým obsahem síry (max. 50 ppm). Dle doporučení výrobce motoru Výkonostní třídy dle API Základním rozdělením je dle této normy rozlišení na oleje pro benzínové a naftové motory: benzínové jsou značeny S (service) naftové jsou značeny C (commercial) Za těmito písmeny pak najdeme další, které konkretizuje další vlastnosti daného oleje z hlediska mnoha parametrů (otěr, odpar, odolnost proti oxidaci či tvorbě úsad, úspora paliva). Zde opět několik příkladů: SF - Oleje pro vysoce namáhané motory vyrobené v letech 1980 – 1988 SG - Oleje pro motory vyrobené v letech 1988 – 1993, které splňují požadavky na minimalizaci opotřebení a tvorby kalů SH - Oleje stejných vlastností jako SG jsou však testovány podle náročnějších norem. Určené pro motory vyrobené v roce 1996 a starší SJ - Olej pro motory vyrobené v roce 2001 a starší SL - Oleje překonávající SJ zvýšenou úsporou paliva a možností prodloužených výměnných lhůt CD - Oleje pro přeplňované, vysoce zatěžované motory, vyrobené v letech 1970 – 1979. Obsahují aditiva proti tvorbě vysokoteplotních usazenin a korozi ložisek CE - Oleje pro výkonné, vysoce zatěžované, rychloběžné, přeplňované motory vyrobené po roce 1983. CF - Nahrazuje CD oleje pro motory s nepřímým vstřikováním, má vylepšené vlastnosti CI-4 - Zavedena v roce 2002. Oleje pro vysokootáčkové vysoce zatěžované motory s recirkulací výfukových plynu (EGR) splňující emisní limity stanovené od roku 2004 Zbývá dodat, že velká část dnešních olejů je použitelná pro oba typy motorů a je značená kombinací obou písmen, např. SL/CF. |
Administrátor zakázal veřejné příspěvky.
|
Vygenerováno za 0.114 sekund