Tak kdo si ho vezme?
Hned poté, co jsem vrátil Touarega, jsem se stavil na Porsche Brno pro Arteona ve verzi shooting brake. A víš jaký to auto je? Naprosto parádní! No fakt!
Ještě jsem si ani pořádně nesedl do židle v kanclu a už mi pípnul telefon, že Arteon ve verzi shooting brake si můžu vyzvednout na Porsche Brno. Nečekal jsem a vyrazil. Na Porsche jsem ještě zjistil, co nás v budoucnu čeká a není toho vůbec málo. Třeba každou chvíli nám na test přistane ID.4. To bude zajímavé.
Ale pojďme zpátky k Arteonu. Krom toho, že ta barva byla hrozný porníčko, střecha měla panoramu, tak to auto má 2.0 TSI vyhnaný na 200 kW. A to mi věř, že u takhle dlouhého auta je to veliká legrace. Specifikace si klasicky, jestli chcete, dohledejte na jiných serverech, kde se jimi musí vyžívat. Já ti tady budu psát o tom, jaký to je to řídit. Což ti nikdo jiný neřekne.
Motor a jízdní vlastnosti? Nepřekvapí ale neurazí? Blbost! Normální Arteon je, co se týká jízdních vlastností lepší, ale nemůžu říct, že by tenhle mazel byl k ničemu. Nemá to prostě jízdu jako formule, taky co od toho chceš, když tam narveš půl domu. Zatáčky to drží, když ji chceš projet fakt rychle, ale za chvíli zkoušení se dostaneš do té fáze, kdy cítíš, že to auto už nemůže a že jsi na hraně. A tím, že to auto je tak dlouhý, ta hrana není vůbec příjemná. Ten výkon bohatě stačí. Co mě trochu mrzí, je zvuk toho auta z reproduktorů. A to i když jsi na parkovišti a měníš si mody, je slyšet že se to zapne a vypne. To mě trochu zklamalo, přitom to auto nezní vůbec špatně. Když na to dupneš mezi domy, lidi se otočí, protože je slyšet to turbo jak tam tlačí ten vzduch. Ale do reproduktorů bych to úplně nepotřeboval. Třeba se to dá vypnout, ale nechtěl jsem se v tom moc vrtat, protože bych pak půlku věcí nevrátil zpátky. Jede to dobře, rychle a celkem úsporně. Ve městě s fakt těžkou nohou si to vezme i těch 14 litrů. Ale nenajezdíš ve městě 100 kilometrů zase, co si budeme. Mimo město na okreskách jsem se dostal na krásných 8,1 litrů. Sice mají v papírech, že se máš dostat až na 7,2 litru, ale to musíš jet asi fakt jen z kopce. A na dálnici si Arteon bral krásných 10 litrů při rychlosti 130 km/h (+-30). A to když jsem to dával na Instagram, tak mi lidi psali že i jejich 1,5 motor jim žere víc než to, co Arteon. A tomu bych i věřil.
Pohodlný! Jedním slovem, to auto prostě musíš milovat i kvůli tomu pohodlí. Díky tomu, že to je shooting brake je pohodlí ještě větší než v normálním Arteonu. Místa jak v autobuse, sedačky, infotainment, všechno k sobě tak neskutečně ladí. Podvozek je nastavený i s těma velkýma kolama tak dobře a tak dobře pracuje, že ty nejedeš, ty lítáš. I když je mi jasný, že se najdou nějaký lidi, co na to dají snížený pružiny atd., ale určitě mi ten originální podvozek dejte, dám si ho na postel. Dovedu si představit, že s tím jedu do Chorvatska. Já s tím klidně pojedu i do Řecka, protože to bude klidný a dokážu si tu jízdu i užít. Nehledě na to, že do panoramatické střechy jsem se fakt zamiloval. Musím ji mít teď v každým autě. Řekneš si, taková blbost, ale jen počkej, až to dostaneš do ruky. No pojďme ke kyselému jablíčku.
To auto je strašně dlouhý. Nemyslím si, že jsem na parkování jakože dřevo, nebo že bych parkoval zase jako blondýna. Přeci jenom denně parkuju v Brně. Ale s tímhle autem jsem byl rád, že podélně parkovalo za mě. Beze srandy. Díky bohu, že to tam bylo. Problém nastane ve chvíli, kdy se chceš kouknout do zrcátek. Protože díky jedné linii vůbec nevíš, kde to auto končí. Popíšu ti to asi takhle: když koukneš, vidíš víčko nádrže, tam je ostrá linka, ale to že za ní je ještě kufr, to už tak nějak nevidíš. A tím, že je Arteon tak dlouhý, má skoro 5 metrů, tak nevíš kde ten kufr končí. Takže pokud nad tím budete přemýšlet, borci, zahoďte ego a vezměte si Parking Assist. Nebudete litovat.
Co závěrem říct. Je to dobrý auto? Jednoznačně! Už jen proto, že se shooting brake moc značek nedělá, vlastně ho dělá už jen Mercedes, si myslím. A jelikož se s Arteonem do budoucna moc nepočítá, tak by tu mělo jít i o dlouhodobou investici. Zkrátka si ho kup a chovej ho do doby, než bude veterán. A určitě neprohloupíš. S tím se tu pojí nabídka Porsche Brno. Ceníková cena je něco přes 1,7 milionu. Porsche Brno ho teď nabízí za 1,4 něco milionu. Když tam ovšem půjdeš a řekneš, že jsi z clubu, dostaneš ho za 1,3 milionu rovných. To je 1 000 070 bez DPH. A to už fakt nikde jinde takhle levný nebude. Nikde. Já kdybych ty peníze měl a nemusel šetřit na dům, tak do toho jdu po hlavě. A to mi věř, že já v recenzích nelžu. Porsche Brno, Arteon Shooting Brake v červený barvě s klasickým suprovým motorem a Panoramou? Čas běží.
AKTUALIZACE : Už je prodaný :D :D