Vlajková loď jménem Arteon
Konečně nastal vytoužený okamžik. Minulou středu jsem dostal od Porsche Brno k dispozici nejnovější vlajkovou loď značky Volkswagen, luxusní limuzínu a prvotřídního krasavce Arteona.
Nebudu se tu rozepisovat o parametrech a motoru vozu, protože toho už je internet opravdu plný a přijde mi to zbytečné. Spíše se zaměřím opět na svoje pocity a na to, čím si mě auto získalo a co bych příště trochu změnil. Pokud tedy někdy bude Arteon 2.0.
Jenom na okraj řeknu, že se jednalo o dvoulitrový motor s 4Motion pohonem všech kol. Hned poté, co jsem do auta nasednul, jsem cítil, jak je auto veliké. Oproti ostatním modelům tady opravdu bylo znát, že auto je široké a dlouhé. Často jsem při jízdě musel myslet na to, že mám opravdu široký záběr a pohybovat se po Brně nebylo někdy vůbec snadné.
Ovšem na fotkách vypadalo auto naprosto skvěle. V exteriéru jsem nepřišel snad ani na jednu chybu nebo nesoulad, který by mi vadil. Přední maska působí správně agresivně a světla tomu jen přidávají důraz. Zvenčí je to opravdu krásný kousek a troufám si říct, že Volkswagen konečně udělal auto pro lidi, kteří nemohou kvůli svému postavení přijet na schůzku v Passatovi. Ale Arteona bych se nebál zaparkovat ani vedle Mercedesu ani vedle BMW nebo Audi. Ostudu vám toto auto určitě neudělá. Toho se nemusíte bát.
S každým novým modelem, který spatří světlo světa mi přijdou asistenti lepší a lepší. Vše je více plynulé a funguje tak, jak fungovat má. Překvapilo mě, že ve večerních hodinách, kdy jsem měl v plánu jet nafotit auto na blízký zámek (nepovedlo se to, nemám tak dobrý blesk na foťáku), auto si podle navigace četlo cestu po které jedu a hlásilo mi, jaká zatáčka se blíží a jakou rychlostí bych do ní měl najet. Automatická dálková světla. Do teď jsem to neviděl, a nevím, zda jde o novinku. Pokud si nastavíte dálková světla do automatu, světla dostanou vlastní hlavu. Vždycky vás také na silnici štve, když proti vám vyjede auto a nechá si dálková světla rozsvícená, protože pán za volantem nechce sahat na páčku a zhasnout je? V Arteonu je vše automatické. Pakliže proti vám vyjede auto, světla zhasnou. Pakliže auto zaznamená chodce u vozovky zhasne třeba jen jedno dálkové světlo. Řeknete si, že jde možná o takovou drobnost, ale je fajn na to nemuset myslet a nemít jednu ruku na páčce. Tímto se omlouvám pánovi, který jel naproti mně, a když jsem to zkoušel, dostal dálkovými světly přímo do obličeje. Omlouvám se.
Přesuneme se do interiéru. Uvnitř už to je klasický Volkswagen, na který jsme zvyklí. Nevím proč, ale středové analogové hodiny mi k tomuto modelu nesedí a nikdy sedět asi ani nebudou. Je pro mě záhadou, proč se tento trochu anachronický prvek, který dle mého názoru vybočuje z jinak uceleného moderního německého designu, dostal na tak významné místo, že přitahuje tolik pozornosti. Ale ve finále to bude jediná věc, která se mi v interiéru nelíbila. Také si myslím, že zadní okno je tak trochu zbytečné, protože něj není tak úplně vidět; ke všemu je zatmavené. Ale místa je uvnitř ve vozidle opravdu hodně. Ovšem stejně je to auto spíše pro ředitele firem, a ne pro maminku s dětmi. Nedovedu si moc představit, že by se v kufru vozil nákup z hypermarketu.
Auto na silnici působí jistě a jde si za svým, to se musí nechat. Na jedněch semaforech jsem si zkoušel akceleraci, samozřejmě v rámci rychlostních limitů. Na dalších semaforech mě dojel pán, auto si dlouze prohlédnul, a nakonec mi auto pochválil. Jaký to pocit. Arteon, jak sám Volkswagen říká a prezentuje, není auto pro každého a má naprostou pravdu. Ale je nutno říct, že vlastnit tento kousek a mít ho v garáži, určitě nebudete litovat.
Závěrem. Arteon je momentálně vrchol toho co u Volkswagenu můžete dostat. I když je cena vyšší, je potřeba si uvědomit, že limuzíny od konkurence stojí daleko víc a nemají v sobě takovou jedinečnost jako Arteon. Jedná se o kousek, který na ulici prostě a jednoduše nelze přehlédnout a který majiteli dá všechno, co bude chtít – od skvělé jízdy přes komfort až po reprezentování sebe samotného.
Tímto děkujeme Porsche Brno, že nám Arteona půjčili a budeme se těšit na další příležitost si auto osahat.
PS: na zahradu ke staršímu baráku bych Arteona osobně nedoporučoval. Sám jsem takhle byl nucen zaparkovat a musím říct, že to nebyl hezký pohled. Spíše to vypadalo komicky. Auto se hodí do podzemní garáže nebo k vile. Ale ke staršímu domu… Napadlo mě, že bych vám to vyfotil, ale asi byste se smáli celý týden.