jetta / bora / vento

Jetta / Bora / Vento

Volkswagen Jetta je vůz postavený na bázi Golfu, vyráběný od roku 1979. V průběhu let se různé generace Jetty prodávaly pod několika názvy - Vento (1992-1998) a Bora (1998-2005), za hranicemi zase jako Clasico, Voyage nebo Sagitar. V roce 2005 se Volkswagen definitivně vrátil k označení Jetta (pro evropský trh) a aktuálně je v prodeji již šestá generace (od roku 2010).

Jetta byl již od začátku zamýšlen jako "Golf s kufrem" a lehce upraveným designem. Prodával se ve verzích sedan i hatchback. K roku 2005 bylo prodáno více než 6.6 milionů tohoto modelu. Od svého vzniku na konci sedmdesátých let automobil mnohokrát prošel jak technickou, tak vizuální proměnou a v roce 2014 Volkswagen zaznamenal přes 14 milionů prodaných modelů, čímž se Jetta stal jedním z nejprodávanějších modelů automobilky.

Jetta I. generace (1979-1984)

Jetta I
Jetta I GLI

Přestože model Golf sdílel po světě úspěch, Volkswagen chtěl přijít s verzí hatchback. Poprvé byl vůz představen roku 1979 na frankfurtské auto show. Jeho výroba probíhala ve wolfsburgské továrně a první generace byla také známá jako Volkswagen Atlantic.

Automobil se dodával v provedení dvou-dveřový sedan a čtyř-dveřový sedan. Design měl na svědomí Giorgetto Giugiaro (který také designoval první Golf).

Jetta I interier
Interiér I. generace Jetty

Roku 1984 začal Volkswagen nabízet ve Spojených státech a Kanadě verzi Jetta GLI, založenou na verzi US GTI, která měla vyšší výkon, 5-ti stupňovou manuální převodovku, sportovní odpružení, vylepšené brzdy a drobné designové úpravy.

Volkswagen později plánoval vyrábět Jettu i v Michiganu (USA), ale klesající prodeje v severní části Ameriky tento nápad smetly.

Jetta II. generace (1984-1992)

Jetta II

Jetta II. generace je nejdéle vyráběnou Jettou. V Evropě se představila roku 1984 a byla postavena na základě II. generace modelu Golf. Oproti svému předchůdci byl větší, těžší a vešlo se do něj celkem 5 pasažéru (do I. generace pouze 4). Zejména v USA sbíral vůz pozitivní ohlasy a dobře se prodával.

Stejně jako předchůdce byl vůz nabízen jako dvou-dveřový, nebo čtyř-dveřový sedan. V roce 1988 přišla na trh varianta s pokročilým vstřikováním. V USA se kvůli tamním zákonům Jetta dodával s jinými světly. Odpružení si automobil, stejně jako mnoho dalších prvků, vypůjčil opět z Golfu.

Jetta II 2

II. generace Jetty se stala prvním Volkswagenem vyráběným také v Číně. Tam se vývoj modelu posouvá vlastním směrem - mezi lety 1991 až 2010 prošla tamní verze Jetty celkem třemi zásadními facelifty, u kterých si vypůjčovala různé komponenty z ostatních modelů VW. Vůz je zde označován jako Jetta König ("král"), Jetta Pionier, či Jetta Night.

Jetta III. generace - Vento (1992-1999)

Jetta III aka Vento

Jetta III aka Vento 2

Nová generace Jetty se začala vyrábět roku 1992 a pro evropský trh byla oficiálně přejmenována na Volkswagen Vento (šlo o marketingový tah, automobil měl působit jako nový model). V Americe se vůz kvůli tehdejším problémům s mexickou továrnou objevil o rok později. Díky úspěchu II. generace v USA se vedení Volkswagenu rozhodlo pro americký trh zachovat označení Jetta.

Design má na svědomí tým vedený Herbertem Chaferem. Vůz byl opět aerodynamičtější, i když se velice podobal svému předchůdci. Upustilo se od dvou-dveřové verze a zůstala pouze čtyř-dveřová. Po vyřešení problémů v mexické továrně a zahájení prodeje III. generace pokračovala Jetta v tamním úspěchu.

Jetta IV. generace - Bora (1999-2006)

Jetta IV aka Bora

Pro evropský trh byla další generace Jetty opět přejmenována, tentokrát jako Bora. V USA se vůz opět prodával pod původním názvem Jetta.

IV. generace přišla na trh chvíli po novém Passatu, se kterým sdílela mnoho prvků. Kromě designových úprav a vylepšení motorů přibyly také senzory deště ovládající stěrače a automatické regulování teploty v kabině.

Jetta IV aka Bora Variant
Verze "Station Wagon" - v podstatě Golf Variant

Nově byla také dostupná varianta Station Wagon (kombi). V některých evropských zemích se prodávala jako Golf Variant. Po oficiálním ukončením výroby byl vůz znovu představen v Kanadě, Číně a Mexiku, všude s různými úpravami a pozměněnými názvy. Důvodem byla tamní oblíbenost této generace.

Jetta V. generace (2005-2011)

Jetta V

Automobil si odbyl premiéru začátkem roku 2005 na auto show v Los Angeles a primárně byl cílený na americký trh. Později se vůz dostal do zbytku světa a kromě Mexika se vyráběl také v Číně a dalších zemích.

V. generace se prodávala pod několika jmény – v Evropě se vrátilo k označení Jetta, v Mexiku a Kolumbii se pokračovalo v názvu Bora, v Argentině a Chile se vůz prodával jako Vento a v Číně jako Sagitar.

Jetta V 2

V USA byla také dostupná kombi varianta – Jetta SportWagen – která vlastně nebyla Jetta, ale klasický Golf Variant. Roku 2010 se představila TDI Cup "Street" edice se závodní úpravou a polepy.

Jetta VI. generace (2011-?)

Jetta VI

Jetta VI 2

V době vývoje nové generace Jetty byl vůz označován jako "NCS" (new compact sedan). Na trh se dostal roku 2011 a byl větší a zároveň levnější, než V. generace. Automobil měl za úkol soupeřit s konkurenčními modely Toyota Corolla, Honda Civic a Nissan Sentra.

Nová Jetta byla designována v Mexiku pod dohledem německého vedení Volkswagenu a 70% použitých součástek je vyráběno právě v Mexiku (také se zde prodává souběžně šestá i čtvrtá generace Jetty!). Za účelem zvýšení podílu na americkém trhu aut nižší-střední třídy, se tamní Jetta vyrábí z levnějších materiálů, než v Evropě, či Asii.

Vůz poprvé ve své historii nesdílí žádné části karoserie s Golfem. Roku 2015 proběhl drobný facelift.

Zajímavosti

  • Jetta je také oblíbeným vozem v Číně, kde se pro potřeby tamního trhu vyvíjí svým vlastním směrem a designově je velmi rozdílná od evropské/americké Jetty.
  • V roce 2007 americká divize Volkswagenu uspořádala soutěž, ve které se měl najít naftový Volkswagen s nejvíce najetými kilometry při původním motoru. Vítězným automobilem byl VW Jetta z roku 1986, nalezený v Ohiu. Na tachometru měl najetých 904 000 kilometrů (pravdivost údajů byla ověřena odborníky).
  • Roku 2010 se v Indii začal prodávat Volkswagen Vento, který však s původním Ventem / Jettou nemá nic společného. Jedná se o sedanovou verzi páté generace modelu Polo.
  • V Brazílii, Kolumbii a Argentině se nyní (2015) prodává současně jak šestá, tak čtvrtá generace Jetty, přičemž čtvrtá nese označení Volkswagen Clásico.

china jetta 2x
Čínské verze Jetty jdou "svým vlastním směrem" a s evropskými / americkými verzemi nemají moc společného...

Přihlášení