kubelwagen

Kübelwagen

Volkswagen Kübelwagen (původní označení KdF 82, nazývaný také Kaďour) je lehké vojenské vozidlo s motorem vzadu, navrhnuté Ferdinandem Porsche. Bylo vyráběno a užíváno během II. Světové války německými vojsky. Kübelwagen je postaven na konceptu Brouka (VW Beetle).

Volkswagen Kubelwagen Typ 82

V roce 1940 byla zahájena sériová produkce prvního tisíce kusů. Mezi lety 1940 až 1945 se vyrobilo 50 000 kusů. Na bázi Kübelwagenu vznikly v období let 1942 až 1943 prototypy polopásových vozidel, některé s připevněnými imitacemi tanků pro oklamání nepřítele.

Vůz má samonosnou karoserii z ocelového plechu, přední okno je sklápěcí. Natažení nebo složení střechy trvá dvěma lidem asi půl minuty. Součástí výbavy je horkovzdušné topení. Sedadla je možné úplně vyjmout, nebo je sklopit na "lůžka" pro přespání dvou osob.

volkswagen kubelwagen typ82 44

Produkce automobilů během války nebyla vůbec snadná práce. Důvodem, proč továrna vyrábějící Kübelwageny fungovala dobře, byl fakt, že Hitler nařídil zaměstnat nejen německé dělníky, ale i občany z dalších evropských států, což fungovalo jako obrana proti bombardování. Ke konci války však byla továrna stejně téměř celá zničena.

Po válce vznikaly varianty VW 51, VW 21, Type 25 (hasiči) , Type 27 (valníček) a dvoumístná dodávka s krabicovou nástavbou VW 28, ale všechny jen v malém množství. Zástupci francouzské, britské a ruské okupační správy měli zájem o více terénních vozidel, nakonec se ale museli spokojit s klasickými Brouky.

Zajímavosti

  • Několik kusů bylo speciálně upraveno pro jízdu v tropických pouštních oblastech, primárně pro Severní Afriku. Ironicky však byla zásilka těchto Kübelwagenů  poslána vojákům bojujících na studené ruské frontě.
  • Adolf Hitler schválil na místě výrobu Kübelwagenů poté, co mu Ferdinand Porsche představil první finální prototyp, jakožto dárek k jeho narozeninám.

Přihlášení