Monstrum jménem GTI

Už jsem těch Golfů měl v ruce plno. To se musí přiznat. Ale tohle, tohle jsem teda ještě neměl. Monstrum na silnicích, které se tváří jako mírumilovné zvířátko, než mu pustíte žilou a chce vás z ničeho nic sežrat. To je GTI!


Ve čtvrtek lehce po polední hodině se blížím k Porsche Smíchov, kde na mě již čeká nový Golf s motorem GTI. Po pár slovech, co to auto vlastně umí, si sedám do auta a koukám na interiér. Oproti minulým Golfům, které jsem měl, už na první pohled vidím, že tady nepůjde o žádný velký luxus. Co bych také chtěl, sedím a pod nohama mám 246 koní. Řadicí páka ve tvaru golfového míčku samozřejmě nesmí chybět. A ta barva?! Libí se mi více než kurkuma yellow, protože rubínově černá k tomu autu neuvěřitelně sedí. Aspoň tedy za denního světla. V noci pod pouličním osvětlením vypadá opravdu až moc fialově. Startuji auto. Ten pocit bych vám přál zažít. Auto si jen tak lehce po nastartování vytočí motor do zhruba 2 tisíc otáček. Jen tak, abyste měli pocit, že jde opravdu o GTI. Úvodní animace na infotainmentu jsou také hezky udělané. A nic nebrání tomu, jako již klasicky, poposunout se o pár metrů dál k benzínce, kde si nastavím auto, zrcátka a vše, co potřebuji k jízdě. Po pár minutách mám hotovo a nic nebrání vyrazit a užít si GTI.


Musím se přiznat, že prvních pár křižovatek mi dělá trochu problém se rozjet tak nějak v „klidu“. Jízda po Praze, co vám budu vykládat. Jenom než se vymotám z Prahy na nějaký obchvat, auto mi hlásí spotřebu kolem 13 litrů. Nevadí, myslím si, že jakmile vyjedu na dálnici směrem do Děčína za naším kamarádem Danem Hanušem, spotřeba klesne. Představte si, nic takového se ani na dálnici nedělo. No co se dá dělat. S Danem jsme byli domluvení, že za ním přijedu a dotočíme s autem video, které měl rozpracované. Bylo to příjemně strávených pár hodin. Převážně jsme probírali auto a věci, které nás na autě baví, a které zase by zasloužily ještě trochu více péče. Ale o tom až později. Točili jsme záběry v lese v podzimním duchu. Takže se máte na co těšit. Jenom musíme počkat, až se k tomu Dan dostane. :-D


Nicméně, vraťme se k autu samotnému. GTI je prostě střela, která si se vším ví rady a jak jsem psal výše, tváří se jako normální běžné auto. To se ovšem rychle změní poté, co zařadíte dvojku. Ta je asi nejvíce zrádná a silná. Auto táhne samozřejmě na všech stupních. Ale dvojka je převtělené zlo. Není tomu ani divu. Motor točí, kola točí, ale přilnavost k vozovce už výkon auta prostě nezvládá. Nevím, zda to bylo tím, že bylo i trochu mokro na silnicích, ale kontrolka trakce může začít blikat opravdu kdykoli chcete a vlastně i když nechcete. V autě je však spousta funkcí, které autu nedovolí dostat vás do situace, kterou byste jako řidič nezvládli. Myslím, že Golf si se vším poradí i bez vás. Na jedné z cest jsem si zkusil i zrychlení z 0-100 a já, jako amatér, jsem se dostal na nějakých 7 vteřin. To jen tak pro představu. Auto se řídí pohodlně, není problém zrychlit, předjet, letět nebo podobně. Manuální převodovka je lehká a rychle se s ní dá pracovat a sžít. Ale nutno podotknout, že to není auto pro řidiče začátečníka. V Golfu totiž ani nejde moc poznat, kromě tachometru, kolik zrovna jedete. Může se vám zdát, že jedete 80 km/h, ale ve finále tam klidně můžete mít 150 km/h ani nevíte jak. A také mít takové auto na každý den, tak se vybodujete a taky nebudete vědět jak. S tím ještě, že toto auto opravdu policii přitahuje. Sám jsem byl za celou dobu, co jsem auto měl, zastaven 3 krát. Naštěstí vždy jen náhodná kontrola.


Exteriér. Tady asi není co řešit. Auto vypadá z každého úhlu skvěle, tak jak to umí jenom Golf. Přední maska s červenými linkami dodává autu agresivní až skoro vražedný vzhled. Všichni chválili 19“ palcová kola. Pravda, na autě vypadají opravdu hezky, problém nastává při lehkých nerovnostech. Stačí malinkatý kanál a z podvozku se ozve docela rána. Naštěstí to auto vydrží. Ovšem najet s tím na nějaký retardér omylem ve větší rychlosti, tak nevím nevím. Doporučuji ovšem nezkoušet. Zadní koncovky výfuku? A zvuk? Doslova a do písmene symfonie. V autě možná není ani potřeba rádio, protože ten zvuk za to stojí. Oproti GTD, které jsme měli, se to ohledně zvuku nedá srovnávat. To víte, benzín. Auto na volnoběh hezky bublá a při vyšších otáčkách zní jako pravý závoďák. A hlavně zvuk je nefalšovaný, není podbarven z reproduktorů. Tady zkrátka vidím posun k lepšímu. Prostě a jednoduše auto z venku, ještě v té barvě, nemělo žádnou chybu. Opravdu jsem nenašel něco, co by se mi nelíbilo.


Interiér a asistenti. Asistenty kromě adaptivního tempomatu (který je zbytečný, protože stejně pojedete nejrychleji) tu žádné nenajdete. Což je dobře. Myslím, že kdyby zde byl například line asistent, mohlo by se stát, že se nebudete plně věnovat řízení, a to u tohohle auta opravdu nejde. Auto je zkrátka udělané na to, abyste si jízdu užili. A to s každým přidáním plynu. Líbilo se mi, že vše je laděno do červené barvy. Od švů na volantu až po nabídku v infotainmentu a vše zakončeno na digitálních budících lemovaných opět červenou barvou. V předních bočních dveřích jsou ledkové proužky červené barvy, tak jak už jsme u některých aut zvyklí. Ty se rozsvítí po zapnutí světel. Trochu mě mrzí, že Volkswagen stále ještě moc nemyslí na cestující vzadu a v zadní části byste tuto designovku hledali marně. Ale ruku na srdce, toto není auto pro rodinný výlet se třemi dětmi.


Spotřeba. Této oblasti věnuji krátký odstavec. Tohle auto si určitě nekoupíte kvůli spotřebě. Protože ta je bez jakéhokoli okecávání děsivá. Pod 10l/100km jsem se dostal možná tak na parkovišti s vypnutým motorem, a to jen tak tak. Tady není co řešit. Auto papá benzín jako tank střední třídy s prokopnutou nádrží. Ve městě jsem se pod 12l/100 km nedostal ani náhodou. Když jsem tomu šlapal na krk, bylo schopné GTI si vzít i 16l/100km. Pokud byl nastaven Eco režim (který tu ani asi nemá co dělat) a jel jsem opravdu šetrně, displej ukazoval 9.4l/100km, a to je asi tak maximum, co se z auta dá dostat. Abych nehanil jen spotřebu, musím říct, že za každý litr benzínu ta jízda stojí. Opravdu za každý. Teda do té doby, než budete muset tankovat.


Finále. Rubínově černý Golf se v klidu může pyšnit označením GTI, které mu nikdo nevezme. Tohle auto si asi opravdu nepořídí student třetího ročníku poté, co udělá řidičák. Ale opravdový znalec Golfů jako takových. Když opomeneme spotřebu a cenu (model, který jsme měli v ruce, byl za zhruba 1 milion a nějaké drobné), máme ve flotile opravdu něco, co se nevidí každý den. A také každý den v tom také jezdit asi nebudete. Pokud bych se měl rozhodnout mezi GTD a GTI, já osobně sáhnu po GTD už jen z pohledu spotřeby a automatické převodovky s pádly. Přeci jenom dát si do GTI automat, by nebylo ono. O tom žádná. U GTI vidím hlavní plusy v tradici modelu, zvuku a výkonu. Ten se nedá nahradit.


Tímto článkem bych rád uzavřel nový model Golf, protože už jsme ho měli možnost vyzkoušet ve všech motorizacích. Pokud tedy nepočítám čisté eRko, z kterého musí mít každý řidič přirozený strach. A každý řidič by měl mít strach ze všech modelů nad 200 koní, zvlášť u GTI, které je ve skoro všech směrech (spotřeba) skvělé auto, se kterým nebudete spěchat domů, ale spíše pojedete dál, než vás to auto omrzí. A ruku na srdce, všichni víte, že neomrzí.


Teď už nám do naší rodiny chybí jen ten model R. Ovšem test eRka si necháme na někdy jindy. Teď Volkswagen sází modely na trh opravdu rychle a my už se teď těšíme, co přinese nové Polo a jaký vlastně bude T-Roc.


Zdeněk Fišák

Přihlášení