Představen koncept BUDD-e

Představte si Volkswagen, do kterého napěchujete veškerou moderní i budoucí technologii. Teď si představte, že takové auto se bude řadit do kategorie „busů“. Futuristický koncept byl začátkem ledna představen na mezinárodním veletrhu spotřební elektroniky CES 2016 v Los Angeles. Ano, veletrhu spotřební elektroniky. BUDD-e, jak je koncept nazýván, je totiž elektromobilem. Kromě toho má být bránou Volkswagenu do budoucnosti.

Hned první pohled na vůz v lecčems připomíná jeden z minulých a nám velmi dobře známých konceptů (vlastně k němu odkazuje i logo Transporterclubu), o jehož sériové výrobě se v posledních cca dvou letech stále hlasitěji spekulovalo. Spekulace utichly, vůz z výrobních linek také dodnes nesjíždí, za to máme zbrusu nový koncept BUDD-e.

Podvozek je odvozen od nového typu „modulární elektrické platformy“, což je takový základ pro všechny elektromobily od VW. Vybaven je dvěma motory. Jeden je vepředu, druhý vzadu, a to tak, aby mezi nimi bylo co nejvíce prostoru.

Hlavním hnacím zdrojem by měla být baterie o výkonu 101 kWh dostačující údajně na 600 km (373 mil) dlouhou cestu. K tomu je ovšem potřeba podotknout, že jde o tabulkovou předpověď na základě standardu EU pro měření efektivity paliva, který rozhodně nevyniká tím, že by měl mít pevnou oporu v realitě. Realističtější asi budou odhady směřující někam ke 480 km (300 mil), což je na druhou stranu stále hodně zajímavá hodnota. Maximální rychlost by se měla blížit 150 km/h (93 mph). Podpora bezdrátového indukčního nabíjení je samozřejmostí.

Ale fotografie napovídají, že technicé parametry jsou tak trochu na druhé koleji. Tohle auto je o designu. A to tak výrazně, že už teď je jasné, že pro něj neexistuje jiná možost, než rozdělit lidi na dvě extrémní skupiny – bezvýhradných obdivovatelů nebo stejně nekompromisních odpůrců. Nic mezi tím se neodpouští.

Sám Volkswagen označuje přerod designu jako „kvantový skok“ a přirovnává jej k přechodu od obyčejných mobilů k smartphonům, od rafičkových hodinek k smarthodinkám. Nakolik se do podobných marketingových hesel projevuje nedávný mega průšvih s „čistým dieslem“ (dieselgate) a snaha Volkswagenu vykoupit se především u amerického lidu, je k zamyšlení, ale odpověď bychom mohli beztak pouze odhadovat.

Pokud mám zmínit hlavní tahák pozornosti v interiéru, tak je to pravděpodobně dlouhá „aktivní informační obrazovka“, která se rozprostírá za a kolem volantu jako všeobjímající technologické centrum vozu. A ono jím zřejmě také bude. Najdete na ní všechny požadované informace o vozu, je multi-doteková a ovládaná hlasem. Blíží se časy, kdy si budeme muset dávat pozor na pusu i před naším autem? Volant v autě stále je, i když čnějíc zpoza tohoto futuristického informačního panelu začíná v autě působit trochu nepatřičně...

Auto každopádně umí rozpoznat, že na něj mluvíte, kdo konkrétně na něj mluví a co po něm chce. Kromě jasně daných příkazů rozumí také běžně mluvené řeči. Když si například spolujezdci mezi řečí postěžujete, že je v autě příliš teplo, můžete očekávat, že tím aktivujete klimatizaci. Michael Knight (kultovní TV seriál Knight Rider) by k tomu asi měl co říci...

Obrazovka je dělena na tři části. Sekci řízení (zobrazuje například navigaci), sekci kontroly (informace o stavu vozidla) a sekci – řekněme – zábavy (audio, video, integrace smarthphonu, počasí a další).

Ano, díváte se správně, vůz nemá zpětná zrcátka. Ta jsou nahrazena multifunkčními obrazovkami umístěnými tam, kde byste zrcátka obvykle očekávali (kdyby byla v interiéru), ale obraz jim dodávají kamery. Pokud stojíte, slouží tyto obrazovky k ovládání dveří. Jak si pohledem do zrcátka kontrolovat, že otevřít dveře je zrovna v tu chvíli bezpečné, to se zřejmě dočteme v návodu k použití.

Jak už bylo zmíněno výše, koncept i nadále počítá s volantem. Ten je samozřejmě multifunkční. Nemá ovšem talčítka. Místo toho senzory snímají pohyb dlaní/prstů a sílu přítlaku. Tak je to prý intuitivnější. Infračervené senzory vozu snímají jeho okolí a... ano, můžete si třeba pouhým mávnutím otevřít dveře, když k vozu přicházíte. Pokud Vás tedy správně rozpozná.

Už jsem zmiňoval, že auto bude připojené na internet? Pravděpodobně ne, ale laskavý čtenář promine, o tom snad netřeba vůbec pochybovat. Naše domovy začínají být vybavovány „smart“ spotřebiči, lednička s internetem Vám třeba umí i nakoupit. Snad bude pokrytí všude. I u nás na Moravě...

Při pohledu na fotografie Vás zřejmě zaujme vysunovací šuplík v zadní části vozu. Nebudu Vás napínat. Sloužit může dle Vaší libosti, ale při dostupnosti služeb a vhodnému propojení Vám v něm budou moci třeba zásilkové služby nechávat balíčky. Klíč bude digitální. A nový důvod, proč nenávidět Českou poštu je na světě...

Zvenčí je vůz už mnohem konzervativnější, ačkoliv 21. století z něj kouká všemi LED diodami (a ty jsou skutečně všude, například i ve znaku VW). Nenajdete zrcátka, kliky, zámky. Zadní světla jsou tvořena jedním kontinuálním led pásem, nikoliv jednotlivými diodami.

Jedná se o koncept. Konceptů tu bylo již mnoho a jen málo z nich se nakonec dostalo až k řidičům. Koncept má ukazovat imaginaci automobilky. Směřování značky. A tento článek je také psán v tomu odpovídajícímu odlehčeném tónu, protože prezentace nového vozu automobilkou také neobsahovala jedinou informaci o jeho JÍZDNÍCH vlastnostech. O tom totiž BUDD-e asi opravdu není a pravděpodobně ani nebudd-e.

Přes dvě desítky fotografií naleznete zde ve fotogalerii.

Zdroj: Transporter club; Ondřej Šindelář

Přihlášení