• Úvod
  • Passat / CC
  • Info a historie

Passat / CC

Volkswagen Passat je osobní automobil střední/vyšší třídy, vyráběný od roku 1973. První generace (označovaná jako B1) byla odvozena od Audi 80. V současné době je na trhu již osmá generace (B8). Můžete také narazit na jména VW Santana, či Dasher. Kromě klasických výbavových stupňů Comfortline a Highline je také dostupná sportovnější varianta R-Line.

Passsat 40 years generace

VW Passat se objevil v roce 1973. V současné době je k dispozici jako sedan nebo kombi - Passat Variant. Hlavními přednostmi vozu jsou kvalitní materiály, prostorný interiér a zavazadlový prostor, vysoká bezpečnost a široká nabídka pohonných jednotek. Díky svému střídmému vzhledu a vysoké kvalitě zpracování je Passat častou volbou manažerů a dalších vyšších úředníků. Na současné platformě vozu vznikají další modely automobilky, například Škoda Superb.

První generace nahradila stařičké modely VW 1600 a 411. Tento nový automobil měl moderní design se splývavou karoserií a pohonem předních kol. Motor měl uložený podélně vpředu a byl chlazen vodou. Nejvýkonnější model disponoval sílou 63 kW. V nabídce byl dvoudveřový nebo čtyřdveřový model s designem od italského profesionála Giugiara. O rok později se objevila varianta kombi.

Od roku 1978 přibyly vznětové motory. Od roku 1980 nastupovala druhá generace, která s variantou "Passat GT Syncro" poprvé přinesla pohon všech čtyř kol. Roku 1988 se představila třetí generace. Zmizela mřížka chladiče, splývavá záď a automobil se představil jako klasický sedan. Další novinkou byly sportovní motory VR6 o výkonu 128 kW.

VW Passat B1 typy

Čtvrtá generace přišla roku 1993 a přinesla zpět otvor na masce chladiče. Dale nový Passat přinesl systém ABS, čelní airbagy a turbodieslový motor s přímým vstřikováním. Již roku 1996 (po třech letech) nastal čas pro pátou generaci, která svým zakulaceným designem určila, jakým směrem se Passat bude vyvíjet.

Roku 2005 byla představena šestá generace. V roce 2008 Volkswagen předsavil model Passt CC (Comfort Coupé), což byl vůz odvozený od šesté generace Passatu, ale byl delší, širší a nižší než klasický Passat. Měl také karoserii typu fastback, která vytváří dojem čtyřdveřového kupé. CC začala automiblka později kategorizovat jako samostatný model.

Sedmá generace je v podstatě modernizací šesté generace vozu. Úpravy se týkaly především exteriéru, které Passat přiblížil ostatním modelům Volkswagen, jako například velká maska s horizontálním žebrováním, nebo zadní světla. Do prodeje vstoupil koncem roku 2010 a stejný rok prošel crashtestem Euro NCAP za plný počet hvězdiček. Roku 2014 byla představena osmá generace Passatu, která se vyrábí dodnes.

I. generace (1973-1980)

Passat B1 1

První Passat vyjel z výrobní linky v Emdenu roku 1973. Úspěch nového modelu s označením "B1" měla mimo jiné zajistit moderní karoserie navržená italským designérem Giorgettem Giugiarem. Současně s dvoudveřovou verzí Passatu nastoupila i čtyřdveřová verze s třetím bočním oknem a později téhož roku přibyla i verze kombi (označovaná jako Passat Variant). Postupně docházelo k různým menším úpravám na karoserii (například obdélníková přední světla byla nahrazena kulatými, přibyly plastové koncovky na blatnících...).

Roku 1975 přibylo větší výklopné víko v zádi vozu a v roce 1977 prošel automobil faceliftem. Passat dostal celoplastové nárazníky, směrová světla v rozích přídě a nižší masku chladiče, opět s obdélníkovými světly.

Passat B1 2

Co se technické stránky týče, Passat první generace měl neblíže k vozu Audi 80. Byly použity stejné čtyřválcové karburátorové motory s rozvodem OHC a objemem 1.3 l (40 kW) a 1.5 l (55 kW). Silnější motor měl ve verzi TS výkon 63 kW a Passat dosahoval maximální rychlosti 170 km/h. Roku 1978 přibyl vznětový motor 1.5 l (37 kW), který byl taktéž použit v jiném modelu automobilky – Golfu.

Po prvním roce výroby dosáhl počet prodaných kusů číslovky 133 000 a koncem roku 1976 byl prodán miliontý Passat. V dubnu roku 1980 překročila výroba hranici dvou milionu kusů. Před představením nové generace bylo prodáno celkem 2,6 milionu kusů.

II. generace (1981-1988)

Passat B2 1

Na konci roku 1980 Volkswagen představil veřejnosti druhou generaci Passatu. Automobil dostal elegantnější a prostornější karoserii (s délkou přes 4,5 metru), ze které se vytratily původní rysy designéra Giugiarova. Modernizací prošel i interiér a palubní deska.

Od začátku byl Passat druhé generace dodáván s třídveřovou a pětidveřovou karoserií typu hatchback a nechyběla ani prodloužená verze Variant. Od roku 1981 přibyla také verze se stupňovitou zádí – Santana (v USA označovaná jako Quantum). Tento model se později začal vyrábět v Číně.

Passat B2 2

Nabídka motorů zahrnovala zážehové čtyřválce o objemu 1.3 l (40 kW), 1.6 l (55 kW), 1.8 l (66 kW) a pětiválce 1.9 l (85 kW). Vznětové motory byly 1.6 l čtyřválce s výkony 40 a 51 kW (turbodiesel). Roku 1983 se objevil první Passat s pohonem 4x4 (verze Syncro). Následující rok přibyla nejvýkonnější pětiválcová verze s objemem 2.3 l a výkonem 100 kW.

Roku 1987 prošel druhý Passat lehkým faceliftem a objevil se první motor s katalyzátorem. V březnu roku 1987 se slavila výroba čtyřmiliontého Passatu.

Passat se díky své prostorné karoserii stal oblíbeným vozem taxikářů. Byl pro ně dokonce nabízen tzv. Taxi-Paket, který obsahoval vše potřebné k instalaci taxametru a vysílačky.

III. Generace (1988-1993)

Passat B3 1

Třetí generace se představila v březnu roku 1988 na autosalonu v Ženevě. Rozvor se prodloužil o 7 cm na celkových 262,3 cm. Sedan se stupňovitou zádí a pětidveřové kombi měly zcela nový design (hatchback již v nabídce chyběl) s hladkou přídí a bez typické masky, kde nyní dominoval pouze rozměrný znak VW a obdélníkové světlomety. Plastové nárazníky doplnily boční lišty, které zvyšovaly odolnost při jemných nárazech.

Objevilo se i provedení GT s plastovým obložením podběhů a prahů. Na zádi se nacházel spoiler a pod ním zavazadlový prostor o objemu 495 l.

Passat B3 2

Motory byly tentokrát umístěny napříč (u minulých generací podélně). Nejdříve byly k mání zážehové karburátorové čtyřválce o objemu 1.6 l, ale později převládly čtyřválce o objemu 1781 cm3, vybavené jednobodovým vstřikováním paliva a výkonem 66 kW, nebo s komplexně řízeným vstřikováním a zapalováním Digifant (79 kW). Novinkou byl dvoulitrový šestnáctiventilový motor o výkonu 100 kW!

Roku 1989 začala výroba Passatu GT Syncro G60 s pohonem 4x4 a objemem motoru 1.8 l. Vrcholem nabídky se roku 1991 stal 2.8 l vidlicový šestiválec VR6 o výkonu 128 kW. Sedanová verze Passatu dosahovala maximální rychlosti 224 km/h! V půlce roku 1990 se v Emdenu slavila výroba pětimiliontého kusu Passatu. V březnu roku 1991 uzavřel Volkswagen smlouvu s bratislavskými automobilovými závody (BAZ) o montáží Passatu na území Slovenské republiky. Tato spolupráce dodnes pokračuje.

IV. generace (1993-1996)

Passat B4 1

Čtvrtá generace (B4), představená na podzim roku 1993, se od předchůdce příliš nelišila. Výraznější změny byly patrné jen na přední části vozu, kam se opět vrátila maska chladiče. Vůz celkově působil o něco "uhlazeněji." Modernizací prošel i interiér – palubní deska byla nyní přehlednější, volant byl čtyřramenný, k mání byly airbagy pro řidiče i spolujezdce.

Passat B4 2

Nabídka motorů začínala na čtyřválci o objemu 1.8 l (55 kW) a končila u "nejnabušenější" verze VR6, poháněné šestiválcem 2.8 l o výkonu 128 kW. Technickou revolucí pak byl hospodárný turbodiesel 1.9 TDI (66 kW) s přímým vstřikováním paliva (ve své době dosti možná nejlepší vznětový motor na světě).

Fanouškům sportovní jízdy Volkswagen nabídnul verzi Passat GL s šestnáctiventilovým dvoulitrem (110 kW). Na začátku roku 1996 přibyla verze 1.6 TDI o výkonu 81 kW.

V. generace (1996-2005)

Passat B5 1

Pátá generace modelu Passat si odbyla premiéru roku 1996 na autosalonu v Paříži. Oproti předchůdci vůz opět povyrostl (délka 4,67 m a rozvor 2,7 m), dostal velice zdařilou karoserii s výbornou aerodynamikou a prostorný interiér. Typickým znakem modelu byla silně zaoblená střecha plynule navazující na přední a zadní okno.

Necelý rok po sedanu se začalo vyrábět kombi Variant a verze Syncro. Díky galvanizaci panelů karoserii se dosáhlo vysoké odolnosti proti korozi a výrobce zvýšil záruku proti rzi na slušných 11 let.

Další modernizace se týkala podvozku. Nové čtyřprvkové závěsy kol (vpředu se vzpěrami MacPherson) zaručovaly kvalitní jízdní požitek. Kotoučové brzdy na všech kolech byly doplněny nejnovějším systémem ABS, ASR a EBV.

Na začátku roku 1999 přišla změna označení modelů s náhonem na všechna čtyři kola – namísto "Syncro" se začalo používat "4Motion." Od září 1999 byl standardem všech modelů Passat stabilizační systém ESP.

Passat B5 2

K dostání bylo pět zážehových a dva turbodieslové motory s výkonem od 66 do 142 kW. Novinkou byl pětiválec VR5 o objemu 2.3 l (později označován jako V5) o výkonu 110 kW. Čtyřválce 1.8 l disponovaly pěti ventily pro každý válec (92 kW, týrbo 110 kW). Nejsilnější Passat měl vidlicový šestiválec o objemu 2.8 l z automobilů Audi s výkonem 142 kW.

Z páte generace Passatu vychází i Škoda Superb (s rozvorem delším o 10 cm). Roku 2000 Volkswagen představil modernizovanou verzi Passatu s pozměněnou maskou chladiče a světlomety a novými zadními světly. Novým vrcholem byl Passat W8 s trvalým pohonem všech čtyř kol (4Motion) a atypickým vidlicovým osmiválcem. Tento čtyřlitrový motor měl maximální výkon 202 kW a rychlost až 250 km/h.

Na začátku roku 2003 přibyl vznětový přeplňovaný motor V6 TDI o výkonu 132 kW. Stejného roku vyjel z fabriky v Emdenu dvanáctimiliontý Passat. Na podzim přišla další novinka – motor 2.0 TDI s výkonem 100 kW a filtrem pevných částic.

VI. generace (2005-2010)

Passat B6 1

Na ženevském autosalonu v roce 2005 Volkswagen představil šestou generaci Passatu. Veřejnost si zde mohla poprvé prohlédnout nový automobil a většina nebyla zklamaná. Výrazné přídi dominovala maska chladiče ve tvaru useknutého "V," prodloužená až ke spodní hraně nárazníku. Světlomety se "zarývaly" do nárazníku a zboku vůz působil štíhle a dlouze.

Rozvor se zvětšil o pouhých 6 mm - celkem 4,77 m. Vzhledem k popularitě verze kombi (Variant) u předešlých generací se šestá generace Variantu představila již na podzim téhož roku. Žádný jiný vůz srovnatelné velikosti se nemohl pochlubit tak příjemnou spotřebou.

Passat B6 2

Vůz dosahoval rychlosti 193 km/h při spotřebě 5,1 litrů na 100 kilometrů a v provedení Passat BlueMotion Variant 5,2 l na 100 km. Passat tak dokázal, že nízká spotřeba je možná i u vozu vyšší třídy (kromě úsporného motoru 1.9 TDI se na tom podílelo i snížení světlé výšky, prodloužení třetího až pátého rychlostního stupně, snížení otáček, pneumatiky se sníženým odporem apod).

Passat přišel celkem s osmi motory s výkony od 75 kW do 184 kW. Vybrané zážehové motory měly přímé vstřikování paliva (FSI), včetně přeplňovaného 2.0 Turbo FSI (tyto verze dostaly chromovanou přední masku). Také byly k mání turbodiesly 1.9 a 2.0 TDI. Vrcholným modelem byla verze Passat 3.2 FSI Highline s vidlicovým šestiválcem a pohonem 4Motion s šestistupňovou automatizovanou převodovkou DSG. Do USA se motor V6 FSI dodával s objemem 3.6 l a výkonem 206 kW.

Po 34 letech výroby Passat překročil hranici čtrnácti milionů prodaných kusů.

Passat CC (2008)

Passat CC

Passat CC si odbyl svou premiéru nejdříve v USA, až poté v Evropě. Hlavními znaky jsou design ve stylu kupé (vůz je však čtyřdveřový), komfortní, přesto dynamický pocit z jízdy a sportovní, přesto prostorný interiér. Sladěním těchto protikladů vznikla "nejluxusnější" verze Passatu, která mimo jiné obsahuje "Lane Assist" - systém, který udržuje vůz ve svém jízdním pruhu a nové adaptivní řízení podvozku.

Volkswagen Passat CC (Comfort Coupé) je odvozen od Passatu šesté generace. Je delší, širší a nižší než klasický Passat a je technicky spřízněn s Audi A5. Stejně jako Audi má vůz karoserii typu hatchback, která působí dojmem čtyřdveřového kupé. Tuto variantu Passatu začal Volkswagen později kategorizovat jako samostatný model – Volkswagen CC.

VII. Generace (2010-2014)

Passat B7 1

Sedmá generace technicky vychází ze svého předchůdce. Spřízněnost se neprojevuje jen shodnou konstrukcí náprav (vpředu MacPherson a vzadu čtyřprvkové zavěšení), ale i vnějšími rozměry. Rozvor náprav u obou verzí narostl o pouhé 3 mm na celkových 2,712 m. Zavazadlový prostor narostl do objemu 565 l. Passat Variant se může chlubit objemem až 603 l.

Motorová nabídka čítá 1.4 TSI s výkonem 90 kW v dvou provedeních – běžném a úspornějším BlueMotion. Dále je k mání 1.8 TSI se 118 kW a 2.0 TSI s 155 kW. Kromě základní verze je vždy k dispozici výběr mezi manuální, či dvouspojkovou převodovkou DSG. Dvojité přeplňování twincharger zastupuje pouze 1.4 TSI EcoFuel s výkonem 110 kW (připraven pro spalování CNG).

Passat B7 2

Další možnosti motorizace čítají 3.6 l FSI motor s výkonem 220 kW. Šestiválcová verze "Passat V6" nahradila starší R36. Turbodiesly mají v základu všechny paket BlueMotion Technology. Je zde k dispozici 1.6 TDI se 77 kW, 2.0 TDI se 103 kW (nebo 125 kW).

Ještě v roce 2010 vůz prošel crashtestem Euro NCAP a opět (jako u minulé generace) získal plný počet hvězdiček.

VIII. Generace (2015-?)

Passat B8 1

Passat B8 2

V půlce roku 2014 byla představena osmá generace Passatu, která se do prodeje dostala začátkem roku 2015. Nejsilnější motor k dispozici je 2.0 TDI se 177 kW, který může dosáhnout stovky za 6,1 sekundy a maximální rychlosti 240 km/h. Designově se vůz od svého předchůdce liší jen v minimálně.

Zajímavosti

  • Passat znamená "pasát," což je typ větru vznikající ve skupinách v oblasti kolem zemského rovníku. Pojmenování podle větru/živlů není u Volkswagenu vůbec neobvyklé – například Bora je typ větru proudícího z Maďarska, Sirocco je zase teplý pouštní vítr v Africe.
  • V roce 2013 se Passat dočkal speciální Wolfsburg edice, která přinesla drobné úpravy jako jiná kola, nebo několik emblémů wolfsburgského hradu v interiéru vozu.
  • Passat se díky své prostorné karoserii stal oblíbeným vozem taxikářů. Byl pro ně dokonce nabízen tzv. Taxi-Paket, který obsahoval vše potřebné k instalaci taxametru a rádia.

Přihlášení