Golf

Volkswagen Golf – nejúspěšnější evropský automobil oslavil v roce 2014 svých 40 let existence. Dnes je s námi již jeho sedmá generace a od roku 1974 opustilo výrobní linky přes 30 milionů exemplářů. U kolébky dlouhého života Golfu stála před čtyřmi desítkami let revoluce v designu i technologii ve srovnání s Beetlem, kterého měl nahradit. Motor byl položen napříč pod přední kapotou, poháněl přední nápravu a chlazen byl kapalinou.

VW Golf generace 2

I. generace (1974–1983)

Golf I 1974

Psal se rok 1974. Důvěra v to, že jiné auto může nahradit Brouka a zopakovat „německý hospodářský zázrak“ byla mizivá. V neděli se nesmělo jezdit autem a bytům dominovaly tapety s výrazným květinovým vzorem. Byl to rok, kdy se proslavila ABBA. Byl to rok, kdy (Západní) Německo ovládlo mistrovství světa ve fotbale. Rok, kdy Helmut Schmidt nahradil Willyho Brandta a rok, kdy Golf nahradil Brouka...

První várka Golfů opustila výrobní linky v březnu 1974 a k dostání byla od května téhož roku. V showroomech prodejců tak nahradil předchozího krále – Beetla. Nahradit legendárního Brouka však nemělo být snadné. S celkově 21.5 miliony prodanými kusy se totiž nejednalo jen o nejúspěšnější auto značky Volkswagen, ale v celosvětovém měřítku. Golf však pravděpodobně překvapil i svého výrobce, protože miliontý Golf byl oslaven už v říjnu roku 1976.

V USA se Golf I prodával pod označením „Rabbit“ („Králík“) od března roku 1975 a hned o rok později si připsal rekordní počin v počtu kusů prodaných za jediný rok (přes 100 000 kusů). V roce 1977 byl výsledek ještě o třetinu lepší. S tímto nečekaným úspěchem přišel logický krok. Výroba Golfa (Rabbita) se z Německa rozšířila přímo na území USA – konkrétně do nové továrny ve Westmoreland, v Pensylvánii (1978).

Golf I 1974 2

Italský designér Giorgio Giugiaro, do jehož rukou bylo zpodobnění nové vlajkové lodi Volkswagenu svěřeno, vytvořil svou prací paradigma, jež bylo po mnoho dalších let dodržováno i jeho následníky a utvářelo styl Golfu prakticky do dnešních dnů. Rázný přechod od zakulacených křivek Beetlu k ostře řezným hranám Golfu představovalo opravdovou a odvážnou revoluci v designu jinak konzervativního výrobce vozů.

Nezastupitelnou roli spolutvůrce designu vozu začaly hrát také C-sloupky (skutečně připomínaly písmeno „C“). Nejradikálnějším krokem však bylo nahrazení vzduchem chlazeného motoru motorem chlazeným kapalinou, jeho přesun do přední části vozu a spolu s tím také změna hnací nápravy ze zadní na přední. Tato změna si však vyžádala obrovské úsilí ze strany Volkswagenu.

K dosažení cíle bylo potřeba skloubit technologii Audi s modely vyráběnými pod značkou VW a vynaložit částku přesahující 2.5 miliard marek do dalšího vývoje. Snaha najít plnohodnotnou náhradu za Brouka a ještě jej překonat hned na první dobrou byla více než očividná.

Golf I 1974 interier

V roce 1976 vypustil Volkswagen do světa dravce s označením Golf GTI vybaveného 1.6 litrovým motorem s výkonem 82 kW (110 koní), který se záhy stal synonymem pro kompaktní sportovní vůz. Podobný průlom zažily v segmentu kompaktních vozů díky Golfu také dieslové motory. O to se zasloužily modely Golf D (1976) a Golf GTD (1982). Golf Cabrio (1979) se stal svého času nejprodávanějším kabrioletem na světě.

První generace Golfa našla domov u 6.99 milionů zákazníků a Volkswagen si mohl oddechnout, že se mu podařilo najít plnohodnotného nástupce legendárního Brouka.

II. generace (1983–1991)

Golf II 1983

Psal se rok 1983. Ulf Merbold se na palubě raketoplánu Columbia dostal do vesmíru. Album Thriller Michaela Jacksona uchvátilo celý svět a stalo se nejprodávanějším LP/CD všech dob. Apple představil počítačovou myš. V Číně sjel z výrobní linky první Passat – pod označením Santana. Na podzim začala éra Golfa II...

Po neoddiskutovatelném úspěchu první generace Golfa přišel čas na novou krev. Zatímco Golfa I lidé volili rádi jako své první auto na naučení se řídit, Golf II se stal první volbou pro plnohodnotný rodinný vůz „na celý život“. Výrazně tomu dopomohla i skutečnost, že celý vůz rozměrově povyrostl.

Druhá generace Golfa byla představena v roce 1983. Svého předchůdce mírně přerostla, když byl nový vůz o 170 mm delší a o 55 mm širší. Je nasnadě, že díky tomu mohl nabídnout více prostoru – zvláště v zadní části vozu. V roce 1984 představil Golf II technologii regulovaného katalyzátoru, o dva roky později pak ABS a posilovač řízení. Golf II byl také poprvé k mání jako čtyřkolka („Syncro“). Už méně se ví, že Golf II zkoušel i prototyp s elektromotorem a další pak s hybridním pohonem (1989).

Golf II 1983 2

Americký trh s automobily se v té době daleko více profiloval popularitou „sedanů“ a Volkswagen tak reagoval vysláním Jetty - „sesterského“ modelu Golfa – v roce 1985. Ukázalo se to jako správný krok podobně jako rozšíření první generace Golfa na americký trh vůbec. Jetta se velmi rychle stala nejlépe prodávaným německým autem v USA. Výroba však byla přesunuta z továrny ve Westmorelandu (USA) do mexické Puebly.

Zásadním se ukázalo také poměrně odvážné rozhodnutí převzít design úspěšné první generace a nepouštět se do žádných experimentů. Tento krok jen posílil základy, z nichž pomalu rostla nová legenda se znakem VW na kapotě. Oficiální prohlášení z Wolfsburgu se neslo v duchu: „Golf musí zůstat Golfem. Tak to bude. Žádné designové úlety, ale přesto jde od nárazníku po nárazník o zcela nový vůz.

Držíme se hesla: Pokračujme koncepčně, pracujme na kvalitě a detailech.“ Přesto lze výraznou změnu zaznamenat, a to především při pohledu na zadní část vozu. Přes konzervativní postoj k designu druhého Golfa se povedlo vytvořit unikátní rys tím, že zadní světla byla z pozice těsně nad nárazníkem posunuta do vyšší pozice. V té době toto nemělo žádné jiné auto a Golfu II to propůjčovalo jedinečný vzhled.

Do roku 1991, kdy došlo k představení jeho následovníka, bylo prodáno 6.3 milionů vozů druhé generace Golfa.

Golf s pořadovým číslem 10 000 000. opustil výrobní linku v červnu 1988.

III. generace (1991–1997)

Golf III GTI 1991

Kořeny třetí generace Golfa sahají už do roku 1985. Michail Gorbačov se ujal vlády v Kremlu. Boris Becker ve svých sedmnácti letech ovládl Wimbledon. Ve Wolfsburgu se rozjel projekt pod označením „A3“. Opravdu nejde o Audi. „A“ symbolizovalo označení dnes používané jako „vlajková loď“ a „3“ signalizovala třetí generaci. O dva roky později, v únoru 1987, bylo vedení Volkswagenu představeno devět návrhů nového vozu. V dalších měsících se hledal ten optimální. V prosinci téhož toku padl verdikt a o čtyři roky později vjel do ulic Golf III...

Golf III GTI 1991 2

Na scéně se třetí generace Golfa objevila v srpnu roku 1991. Designem se sice stále hrdě hlásil ke svým předchůdcům, ale již bylo cítit, že se chce postavit na vlastní nohy. Oválná světla, nárazníky plně integrované do karoserie, zakulacenější tvary a linie kol přesně zarovnaná s karoserií, dodávající vozu dojem ještě výraznější kompaktnosti, představovaly podobně zásadní designový počin, jaký ustavil na začátku své éry Golf první generace.

Tyto prvky se totiž přenesly jako stěžejní i do dalších generací. Dalo by se říci, že třetí generace Golfa si nevzala sebemenší detail ze svých předchůdců, přesto jej každý na první pohled jednoznačně jako Golfa zařadí. V souvislosti s tím se začalo pomalu mluvit o jedinečné „DNA“, kterou má každý jednotlivý model ze série pevně zakódovaný ve svém vzhledu, jízdních vlastnostech a celkovém dojmu.

Golf III GTI 1991 interier

Kromě proměny vzhledu s sebou ale v pořadí třetí Golf přinesl i další nové technologie. Novinkou byl první šestiválcový motor (VR6), EcoMatic převodovka (v zásadě předchůdce dnešního start/stop systému), dvoucestný oxidační katalyzátor pro dieslové motory, dieslový motor s přímým vstřikováním (TDI), přední airbagy a posléze i boční. Třetí generace skončila poměrně záhy. Do roku 1997, kdy byla nahrazena Golfem IV, si tento v mnohém revoluční model připsal 4.83 milionů prodaných kusů.

V roce 1994 byl vyroben Golf s pořadovým číslem 15 000 000.

IV. generace (1997–2003)

Golf IV 1997

Golf IV 1997 2

Psal se rok 1997 a píseň „Let me entertain you“ udělala z Robbieho Williamse hvězdu celosvětového formátu. V Paříži zahynula princezna Diana. Michael Schumacher se stal popáté mistrem světa formule 1. Volkswagen uvedl čtvrtou generaci Golfa. Generaci označovanou za „Idol“ nebo „Mistrovské dílo“...

Čtvrtá generace Golfa vznikala pod dohledem tehdejšího šéf-designéra koncernu Volkswagen Hartmuta Warkusse a představena byla v roce 1997. Golf IV svým vzhledem konceptuálně vycházel ze vzoru svého generačního předchůdce, ale řadu detailů lépe rozpracoval a zvýraznil. Důraz byl kladen především na eleganci snoubící se s dojmem sebevědomého a solidního – přesto stále kompaktního – vozu.

Přední okno bylo plošší, zadní v kontrastu k němu příkřejší. Střecha se protahuje ještě více dozadu. Registrační značka se propadla z prostoru mezi zadními světly mnohem níž, aby se stala integrální součástí nárazníku. „C“ sloupky se staly podobně dominantním designovým prvkem jako tomu bylo v případě modelů první generace. Dokonce i Giorgio Giugiaro, tvůrce prvního Golfa, vyjádřil svůj obdiv směrem k modelu čtvrté generace.

Nejen on v něm spatřoval skutečnou nadčasovost „DNA“ Golfa, kterou sám pomáhal před více než dvaceti lety vytvářet a nyní byla podle mnohých dotažena k dokonalosti právě čtvrtým pokračováním legendárního vozu ze stáje VW.

Golf IV 1997 wallpaper

Podobně jako u předešlých generací, tak nový Golf IV byl nositelem řady nových technologií. ESP, asistent brždění, 4MOTION (čtyřkolka se spojkou Haldex), airbagy chránící hlavu, motor s přímým vstřikováním paliva (FSI), model R32 s rychlostí 250 km/h do té doby nejrychlejší Golf, xenony, šestistupňová převodovka, navigační systém a v samém závěru své éry také dvouspojková převodovka DSG.

Celkem bylo prodáno 4.99 milionů modelů čtvrté generace Golfa.

V. generace (2003–2008)

Golf V 2004

Psal se rok 2003. Evropa prožívala jedno z nejteplejších lét za několik posledních století. Johnny Depp se na plátnech kin představoval jako kapitán Jack Sparrow v Pirátech z Karibiku, Viggo Mortensen alias Aragorn kosil desítky skřetů v třetím pokračování Pána Prstenů. Ti mladší chtěli být jako Harry Potter, ti starší jako Michael Schumacher, který pošesté získal titul mistra světa Forumle 1. V říjnu však pozornost všech upoutal nový Golf páté generace...

Pátá generace Golfa vsadila na dynamický vzhled sportovního auta. Charakteristické „C“ sloupky zůstávají stále dominantním prvkem, ale výrazně zesílená záď a dynamická silueta dávají tušit, že Golf V nechce být jen obyčejnou nákupní taškou. Sportovní dojem budí také přední světlomety, které z oválného tvaru dorostly do ostřejších rysů.

Golf V 2004 2

Dynamika vozu však neměla být pouhým iluzorním pojmem vytvořeným zkušeným designérem. Torzní tuhost karoserie byla oproti předchozímu modelu zvýšena o celých 80% a spolu s novým typem tlumičů tak Golf V ustavil zcela nový standard jízdních vlastností celé série. Motorizace ovšem nemohla zůstat stát ve stínu, a proto byly postupně představeny benzinové motory s přímým vstřikem paliva a turbem (Golf GTI v roce 2004) a v roce 2006 dokonce vůbec první bi-turbo kombinující turbodmychadlo s turbokompresorem. Použita byla také nová sedmistupňová DSG převodovka, bi-xenony, senzory reagující na déšť či boční airbagy.

Za šest let výroby (2003–2008) opustilo výrobní linky 3.4 milionů těchto vozů.

VI. generace (2008–2012)

Golf VI 2008

Tvůrcem šesté generace Golfa byl Walter de Silva a také tento šéf-designér německého koncernu vytvořil z dalšího článku této legendární série velmi osobitý vůz. Karoserie se stala více členitou, přibylo hran, rysy se opět vyostřily, tvary více než ovál připomínaly trojúhelník. Tělo vozu se oproti předchůdci také výrazněji „zploštilo“ a je znatelný příklon spíše k horizontálním než vertikálním prvkům, což ještě více umocňuje dojem dynamiky a pohybu, kterým se šestá generace Golfa chtěla opět prezentovat.

Golf VI se však dokázal prezentovat i jako velmi bezpečný vůz oceněný pěti hvězdami „Euro NCAP“ crash testy. Poprvé byl dovybaven také airbagy v oblasti kolen.

Golf VI 2008 2

Ve verzi BlueMotion model ze sériovým označením Golf vůbec poprvé prolomil hranici 100g CO2/km a v kombinaci s udávanou spotřebou 3.8 l/100 km měl být zároveň vůbec nejúspornějším Golfem všech dob. Technologie Start/Stop systému, asistent řízení, mód regenerace baterie, LED svícení, asistent rozjezdu do kopce, systém adaptivního podvozku (DCC) a další vychytávky opět dokazovaly, že Golf přináší v každé nové generaci svých modelů pokrok nejen v designu, ale také v použitých technologiích. Absolutní vítězství v anketě o „Nejlepší vůz světa v roce 2009“ budiž toho nejlepším dokladem.

Zatím předposlední generace Golfa byla vyráběna do roku 2012 a na silnice vjelo 2.85 milionů vyrobených kusů.

VII. generace (2012–?)

Golf VII 2012

Sedmá generace Golfa byla představena v Berlíně 4. září 2012. Stěžejním optickým prvkem je nová platforma MQB, jejímž dominantním prvkem je předsunutí přední nápravy o 43 mm dopředu. Díky tomu došlo ke zkrácení „čumáku“ vozu, v kontrastu s optickým prodloužením kapoty. Celé auto se pak jeví posunuté dozadu, proporce nabraly ještě více horizontální charakter. Modelace „C“ sloupků je určitou poctou první a čtvrté generaci, které můžeme směle označit za designové ikony celé série.

Golf VII 2012 2

Golf VII 2012 interier

Na dynamice vozu se projevuje fakt, že poprvé za dobu vývoje celé série, se Volkswagenu podařilo zastavit spirálu narůstání váhy vozu. Sedmička totiž váží o celý metrák méně, než její předchůdce. Nižší váha se pozitivně projevuje také na spotřebě, jejíž hodnota u varianty BlueMotion poklesla na 3.2 l/100 km (při hodnotě emisí 85g CO2/km). Obdobných hodnot dosahuje i verze TGI (poháněná stlačeným plynem).

Základní benzínový TSI motor udává hodnoty 4,9 l/100 km paliva (115 g CO2/km) a základní TDI se pyšní papírovou hodnotou 3,8 l/100 km (99 g CO2/km). Nově byl představen 1.4 litrový TSI motor o výkonu 103 kW (140 koní) s automatickým vypínáním válců (ACT) a udávanou hodnotou kombinované spotřeby 4,7 l/100 km (109 g CO2 / km). Speciální motorizace se dočkal i Golf určený pro USA.

Pod jeho kapotou jsou k nalezení dva turbodieslové agregáty. 2.5 litrový pětiválec s výkonem 125 kW (170 koní) a jeho úspornější varianta s výkonem 103 kW (140 koní). Samostatnou kapitolou je pak model e-Golf, v níž se poprvé Golf vydává na cestu elektromobilu nebo hybridně poháněného vozu.

Po stránce technologií pokračuje Golf VII v trendu nastoleném svými předchůdci a opírá se tak o aktuální novinky. Adaptivní tempomat, multikolizní brzdící systém, asistent snímající dění před vozem (napojený na další bezpečnostní systémy umožňující varování řidiče či brzdění vozu v případě jeho neaktivity), nabídka několika „profilů“ způsobu jízdy, (bez)dotyková obrazovka, informační systémy a řada dalších.

VW Golf generace 1

VW Golf VI evolution

Přihlášení