• Úvod
  • Beetle / New Beetle
  • Info a historie

Beetle / New Beetle

New Beetle je osobní automobil vyráběný v letech 1998 až 2010. Přestože je New Beetle považován za nástupce stařičkého Brouka, nemá s ním kromě názvu a "kulatého stylu" příliš společného. Jde vlastně o modifikaci IV. generace VW Golfu. Obě vozidla mají stejný podvozek, hodně podobných vnitřních prvků a jsou vybaveny stejným typem motorů.

1994 VW Concept 1
VW Concept 1 (první prototyp New Beetlu, 1994)

Vůz byl poprvé představen veřejnosti roku 1994 v Detroitu jako "Concept 1." Na základě prvních názorů a ohlasů se upravila karoserie do líbivějšího hávu a roku 1998 vstoupil vůz oficiálně do prodeje.

Na to, že jde o stylové autíčko, je výběr pod kapotou New Beetlu víc než úctihodný. Zahrnuje zážehové benzínové motory od objemu 1,4 ; 1,6 ; 1.8 T ; 1.8 5V; 2.0 ; 2.3 V5 ; 3.2 RSI a výkonové verze naftových agregátů 1,9 TDI. Doporučit se dají všechny, protože jde o osvědčené motory koncernu Volkswagen. Většina New Beetlů, co se v ČR prodává, má ale dvoulitrové benzínové motory o výkonu slušných 85kW. Spotřeba paliva je ale vysoká. Doporučit se dá pro ty, kteří chtějí Brouka s ohromným výkonem 1.8 Turbo 110kW, přičemž spotřeba bude nižší jak u 2.0 litru. A pro ty co mají auto na každodenní ježdění 1,9 TDI, kde výkon začíná na 66kW.

New Beetle 1

Obdobně jako u vozu Golf IV má New Beetle motor umístěný vepředu s náhonem na přední kola. Jeho předchůdce měl náhon na zadní kola a motor umístěný v zadní části vozidla. Kromě několika desítek let mezi zahájením výroby a dramatických technických rozdílů, se však nový Brouk od starého liší ještě v jednom důležitém aspektu. Zatímco původní Brouk, navrhovaný ještě dr. Ferdinandem Porsche, měl být a také od začátku byl především „autem pro každého“, tedy prostředkem masové individuální dopravy, New Beetle je spíše vozem vyhraněného životního stylu. Proto jsou majitelé New Beetlu lidé, kteří chtějí něco zvláštního a navýsost individuálního, než jiní motoristé hledající jen běžný menší vůz.

New Beetle 2

New Beetle je vůz, který má charakter. A to dává najevo už na první pohled. Základem designu, který byl vyprojektován ve filiálce VW v Kalifornii, je tvar kruhu. Původně šlo jen o studii. Ta však měla na autosalonech obrovský úspěch, proto se poměrně rychle, konkrétně v roce 1998, dostala do sériové výroby a z výrobního závodu v Mexiku putovaly tisíce vozů jak na americký trh, tak i po celém světě. Jde o zakulacený, ničím neprovokující tvar tohoto na první pohled veselého automobilu. Právě harmonické zaoblené tvary dělají New Beetle takovým, jakým je – od střechy ve tvaru oblouku až po daleko dopředu protažené čelní sklo, přes přední kapotu a blatníky až po záď hluboce staženou dolů. Dlouhý rozvor a široký rozchod kol signalizují sílu. Díky designu přední části vozu vzniká dojem, jako by se vůz na silnicích usmíval.

V roce 2003 přibyla na trh také kabrio verze a sportovní verze Turbo S. V roce 2005 byla přestavena studie Regster, ve stejném roce prošel New Beetle faceliftem. Změnily se nárazníky, světla a blatníky a přibyly silnější motory.

Silné stránky verze High Line

New Beetle Highline 1

New Beetle má výrazně nadčasový design. Komu se zalíbil vnější vzhled modelu New Beetle, tomu se bude líbit i jeho vnitřní interiér. Čisté tvary designu zde nalezly své další důsledné pokračování. Obslužné prvky jsou přehledně uspořádané a umístěné tak, aby byly snadno dosažitelné. A pak je tu ještě malá váza s květinou, která vnáší do celé té modernosti kousek nostalgie.

V interiéru je dobře umístěná palubní deska, která se podobá původnímu modelu Brouk. Do malého kruhového prostoru jsou umístěné všechny důležité informace v podobě kontrolek a budíků.

Dále v interiéru nalezneme před spolujezdcem krom jednoho ze 4 airbagů také madlo na držení. A k čemu tohle slouží? Jak už bylo řečeno, jde o hravé auto. Navíc s kvalitním sportovním podvozkem a všemi možnými bezpečnostními prvky. Auto má skvělou stabilizaci, proto s ním můžete bez problému projíždět prudce zatáčky, nebo při pomalé jízdě kličkovat a prostě se bavit. Má i lépe uzpůsobené řízení, proto se s ním dá prudčeji zatáčet. Navíc má velmi silné čtyři kotoučové brzdy.

K bezpečnosti na silnicích patří ESP, EDS, ASR – za těmito zkratkami se skrývají inteligentní systémy, které Vás aktivně podpoří v nebezpečných situacích. Úkolem elektronického stabilizačního programu ESP je udržet Váš vůz cíleným zásahem do brzdného systému a managementu motoru co nejvíce v jeho jízdní dráze. Elektronická uzávěrka diferenciálu EDS a regulace prokluzu ASR zajišťují optimalizaci trakce – například při rozjíždění na kluzkém podkladu.

Přední sedadla jsou výškově nastavitelná, sportovního typu a velmi pohodlná. Aby se ulehčilo nastupování dozadu, tak se přední sedadla posunou vpřed při sklopení opěradel. Nastavitelný je i volant a to ve dvou osách. Dále jsou uvnitř ovládací prvky pro elektrické vyhřívané venkovní zrcátka, nastavení světlometů, intenzity podsvícení interiéru, otevírání zadní nádrže a zavazadlového prostoru, ovládání manuální klimatizace a další. V horní části nalezneme digitální hodiny a venkovní teploměr.

Automobil má v přední části interiéru velký prostor. Pro dvě osoby jde o opravdu luxusní automobil. Ve předu je tolik místa, že se opravdu cítíte svobodně.

Slabé stránky verze High Line

new beetle interior

Velká prázdná plocha pod čelním sklem. Tím je přední sklo poměrně hodně zasunuté vpřed a auto má kratší kapotu. Tohle se nedá brát jako potíž. Jde jen o zvyk. Spíš nováčkům to bude ze začátku možná vadit.

Menší pohodlí na zadních sedačkách. Zadní sklo je díky zachování oválného tvaru uvnitř docela nízko u opěradel. Díky tomu není zadní prostor určený pro nikoho vysokého. Na rozdíl od předních sedadel, kde máte nad hlavou spoustu místa. Zadní část je určená pro dvě osoby na krátkou trasu.

Široké oválné blatníky působí skvělým dojmem. Jenže musíte dávat pozor na to, aby jste si je také někde neodřeli. Vylézají ven z automobilu, což u většiny jiných aut nebývá zvykem. Ale za to jsou z plastu, tak nehrozí jejich koroze a i cena za nové je příznivá.

Shrnutí

Je třeba brát v potaz, že New Beetle je sázka na city a smysly. Je autem rozšiřujícím horizont vnímavosti. New Beetle je autem umělců, milenců, studentů a lidí, co žijí osobitým stylem, chtějí vybřednout ze šedi, lidí, co jezdí rádi na výlety a užívají léta. Není vozem pro vícečlennou rodinu ani přílišné konzervativce.

New Beetle Turbo S

Výbava

  • Manuální klimatizace ( plně automatizovaná jednotka se do Beetla nehodí a i její výskyt je řídký )
  • El. ovládaná přední okna a zrcátka ( u některých modelů z roku 1998 se vyskytuje jen manuál )
  • Autorádio s kazetovým přehrávačem a přípravou na CD měnič.
  • Centrální zamykání na klíč
  • Palubní počítač
  • Imobilizér
  • Ukazatel venkovní teploty a hodiny
  • Otáčkoměr
  • ESP, ABS a ASR
  • 4 x airbag
  • Zásuvka na mobilní telefon
  • Výškově nastavitelná přední sedadla
  • Výškově a podélně nastavitelný volant
  • Vyjímatelná vázička z průhledného plastu by u volantu neměla rozhodně chybět!

Rozšířená výbava

  • Rádio s CD přehrávačem nebo měničem
  • Dálkově ovládané centrální zamykání
  • Alarm
  • Zimní paket: vyhřívaná zpětná zrcátka a vyhřívané sedáky
  • Mlhovky
  • Automatické spuštění výstražného světla při intenzivním nouzovém brždění
  • Příprava pro tažné zařízení
  • Střední loketní opěrka vpředu s odkládací přihrádkou
  • El. ovládané prosklené posuvné/výklopné střešní okno
  • Zadní výsuvný spoiler u verze s motorem 1.8T

Plusy

  • Skvělý a nadčasový design, který dokáže zaujmout
  • Vynikající dílenské zpracování
  • Snadná ovladatelnost
  • Stabilní jízda
  • Šikovné a milé vychytávky zejména v interiéru
  • Perfektní motory
  • Vhodný pro mladé lidi a páry
  • Skvělý na letní výlety

Mínusy

  • Nízká užitná hodnota
  • Stísněný prostor na zadních sedadlech
  • Malý objem zavazadlového prostoru ( ale nebojte, týdenní nákup odvezete a standardní golfky taky sveze )
  • Naprosto nevhodný pro chataře a lidi, kteří pořád něco stěhují
  • Nevhodný pro rodiny s malými dětmi
  • Nízký podvozek, který je ještě snížený spodním plastovým krytem motoru, na polní cesty zcela zapomeňte
  • Neustále žíznivé benzínové motory, zejména verze 2.0 nenechá vaši peněženku v klidu
  • Nevhodný na zimní pojezdy
  • Horší odhad vzdáleností při parkování a couvání, i přes skutečnost, že sedadla jsou výškově nastavitelná
  • Vyšší ceny ojetin

Zajímavosti

  • New Beetle (resp. jeho prototyp "Concept 1") se poprvé představil úzké veřejnosti roku 1994 na motor show v americkém Detroitu. Jeho premiéra byla zahalena v tajemství - automobil dorazil v pečlivém přestrojení, byl kompletně zakrytý polepy a dokonce na sobě nesl polystyreny, které z něj dělaly "jezdící krabici," aby nešly rozpoznat tvary karoserie. Dokonce ani samotní organizátoři akce nevěděli, co mají čekat. Bylo jim pouze sděleno, že "Volkswagen s něčím přijde."
  • New Beetle mohl skončit dřív, než vůbec začal. Roku 1995 si tehdejší předseda VW Ferdinand Piech poprvé sedl do prototypu a z jízdy nebyl vůbec nadšený. Stejný názor měli údajně i ostatní účastníci testovacích jízd. Také co se vzhledu týče vůz nesklízel příliš nadšené ohlasy. Nakonec se na novém Broukovi jak technicky tak designově zapracovalo a roku 1998 vstoupil do prodeje.

Modelové verze

Nová generace 2011-?

Nová generace 2011-?

Za to, že se Beetle stal historickou automobilovou ikonou, vděčí v neposlední řadě úspěšnému příběhu „Brouků“. Jeho nová generace tvoří spojovací článek mezi známou minulostí a novou epochou.

Číst dále


Beetle Turbo S

Beetle Turbo S

Zde je otázka téměř pro všechny automobilové výrobce: pokud nemůžete změnit základní tvar, jak si udržet zájem o zavedený model? Volkswagen u svého New Beetle postupoval touto taktikou – po 5 letech od zavedení modelu New Beetle a to přesně v roce 2003 se rozhodl pro úpravy svého Brouka tím, že mu zvýšili výkon a upravili design. Tím se na svět dostala verze Turbo S.

Číst dále

Přihlášení